Nedan presenteras hur ansökan sker, vilka dokument som behöver bifogas samt vad som är viktigt att tänka på. Ansök hos Solid Försäkringar Resurs bank har samarbete med Solid Försäkringar vilket innebär att ansökan om ersättning ska ske till detta försäkringsbolag. Det är även till dem som eventuella frågor ska ställas. 1. Förbered underlag Börja med att samla ihop de underlag som krävs för att påvisa eventuella förseningar, kostnader eller annat som ligger till grund för ansökan. Här presenteras först dokument som alltid ska bifogas och sedan dokument för specifika försäkringsdelar. Kvitto/kontoutdrag på resan - Bifoga ett underlag som bevisar att resan till minst 75% har betalats med kortet vilket är en förutsättning för att reseförsäkringen ska kunna utnyttjas. Underlag kan exempelvis vara kvitto, banktransaktion eller kreditkortsfaktura. Bifoga flera underlag om du är osäker. Annan försäkring - Om personen har andra försäkringar, som kan utnyttjas för samma ersättningstillfälle, ska uppgifter som den försäkringen bifogas. Vid ersättning från avbeställningsskydd Boknings- och avbokningsbekräftelse - Bifoga boknings- och avbokningsbekräftelse samt underlag som visar hur stort belopp som resebolaget eventuellt återbetalat på grund av avbokningen. Skriftligt läkarintyg - Läkarintyg krävs alltid vid ansökan om ersättning via avbeställningsskyddet. Intyget ska vara utfärdat av en legitimerad läkare. På intyget ska det framgå att läkaren ”uttryckligen avråder från resa”. Det ska även framgå diagnos samt datum för när undersökningen genomfördes samt hur länge som avrådan gäller. Vid ersättning från självriskersättning Ersättningsbesked från hem- eller bilförsäkring - Självriskersättningen ersätter självrisken på hem- eller bilförsäkringen förutsatt att en ersättningsbar skada uppstått under restiden. Vid ansökan om ersättning från reseförsäkringen ska ersättningsbesked från dessa försäkringar bifogas. Vid ersättning för förseningar Intyg från försenat allmänt färdmedel - Intyg, från resebyrå eller transportbolag, som anger orsak till förseningen samt dess tidslängd. PIR-rapport vid försenat bagage - PIR (Property Irregularity Report) är ett dokument med information om förlorat eller försenat bagage. Det går oftast att få vid bagageservicen på flygplatsen. Det kan även vara möjligt att skapa denna rapport online men flygbolagen brukar rekommendera att det sker på plats. Kom ihåg att PIR-dokumentet måste skapas inom en viss tidsperiod efter förlusten av bagaget. För SAS gäller exempelvis 7 dagar. Andra underlag och fullmakt Utöver de underlag som nämns ovan ska även den försäkrade tillhandahålla ytterligare underlag på Solids begäran. Vad det kan vara för underlag beror helt och hållet på den unika situationen. Kortinnehavaren kan även behöva skriva en fullmakt som gör att Solid kan inhämta information på egen hand. 2. Fyll i ansökan om ersättning När du skaffat alla dokument är nästa steg att fylla i skadeanmälan. I ansökan anges bland annat personuppgifter, bankkonto, orsak till ansökan, ersättningsanspråk vid egna utlägg och övrig information. Skicka sedan ansökan till den adress som anges på skadeanmälan. Vid frågor Kontakta Solid Försäkringar på reseskador@solidab.se Tel. 042 623 61 81 3. Utbetalning Förutsatt att samtliga dokument är bifogade och kortinnehavaren är berättigad till ersättning kommer utbetalning ske senast 30 dagar efter att komplett ansökan kommit in. Vid behov av kompletterande uppgifter kan det alltså ta längre tid innan utbetalning sker. Kom ihåg att Snarast möjligt - Ansökan om ersättning ska ske ”snarast möjligt” efter att försäkringstillfället skett. Att vänta för länge kan både göra det svårt att få fram korrekta underlag samt öka risken att ersättning uteblir. Dubbelförsäkring - Om den försäkrade har två, eller fler, försäkringar som kan ge ersättning för samma ersättningstillfälle finns möjligheten att välja vilken försäkring som ska utnyttjas. Ett exempel är att vissa ersättningstillfällen kan ingå i hemförsäkringens reseskydd. Även ersättning från flygbolag - Vid en flygresa som startar i ett EU-land, eller om resan sker med ett flygbolag som är registrerat inom EU, kan ersättning även sökas från flygbolaget. Via Hallå Konsuments flygkalkylator går det att se vilken kompensation som du har rätt till vid exempelvis försenat, inställt eller överbokat flyg. Behåll kopior - Ta foton, eller kopiera, alla dokument som skickas in till försäkringsbolaget. Då är du säker på vad du skickat in samtidigt som ytterligare kopior kan skickas in om de exempelvis kommit bort i postgången.
Elin Persson
2024-08-15