Bank Norwegian är en ”sekundärbank” vilket innebär att dess kunder exempelvis använder någon av de svenska storbankerna för vardagliga bankärenden och sedan väljer att ha enstaka kompletterande tjänster hos Bank Norwegian. De tjänster som erbjuds är:
Det kort som banken erbjuder är Norwegiankortet. Ett kreditkort som framförallt uppskattas tack vare dess reseförmåner. Det är utan årsavgift och uttagsavgift samt ger bonuspoäng på alla kortinköp. Poäng som används för att delbetala resor hos flygbolaget Norwegian. Det ingår även reseförsäkring samt dagligvaruförsäkring.
Norwegian Rewards
Norwegian Reward är ett förmånsprogram som drivs av Bank Norwegian tillsammans med flygbolaget Norwegian. Det är gratis att gå med i förmånsprogrammet och det finns inget krav på att personen behöver vara bankkund.
Via förmånsprogrammet tjänas CashPoints vid köp hos flygbolaget eller dess samarbetspartners. Genom att teckna bankens kreditkort ges även CashPoints på samtliga inköp som sker med kortet.
Bank Norwegian lanserades 2007 och hade då målet att vara en plattform för flygbolagets förmånsprogram – Norwegian Reward. Den norska banken tog sedan steget till den svenska marknaden 2013 och därefter även till norska och danska marknaden. År 2021 lanserades de i Tyskland och Spanien. Samma år blev svenska Nordax ensam ägare över den i grunden norska banken. Det är däremot fortfarande motsvarande norska finansinspektionen som har tillsynskrav och det är norsk insättningsgaranti som skyddar insatt kapital.
Banken har inte som mål att erbjuda samtliga banktjänster och därmed vara den primära bank som kunderna använder. Istället är de en kompletterande bank med fördelaktiga tjänster inom sparande och lån.
Elin har sedan hösten 2021 arbetat som innehållsansvarig på Kortio. Elin har erfarenhet inom arbete med finans samt ett starkt intresse för privat ekonomi.