Händelserikt är ett ord som kan summera 2024. Flera kort har avslutats, några har tillkommit och ytterligare har bytt kortutgivare. Dessutom har bland annat två stora lojalitetsprogram lanserats och flera kort fått bättre villkor kring flygpoäng. Vi summerar året med att först presentera några av de största och viktigaste händelserna och därefter statistik som bland annat visar på vad konsumenterna främst prioriterar i val av kreditkort.
Både Revolut och Lunar har börjat erbjuda sina kortanvändare att tjäna flygpoäng på kortinköp. Därmed har inte kreditkorten längre ”monopol” på denna bonusfunktion. Däremot tjänas fortfarande fler flygpoäng med kreditkorten i jämförelse med debetkorten.
En positiv nyhet är den nya tjänsten ”Amex Platinum Points” som ger upp till x8 fler Amexpoäng med Amex Platinum. En negativ nyhet är att det inte längre går att tjäna SAS Eurobonus-poäng vid inköp med Curve.
Den största nyheten inom ”bonusprogram” är troligtvis de två lojalitetsprogram som lanserats under året. Flygbolaget Norwegian har, tillsammans med hotellkedjan Strawberry, skapat en gemensam lojalitetsvaluta i Spenn. En valuta som tjänas hos bägge företagen, och dess samarbetspartners, och som kan användas för att betala produkter och tjänster hos dem.
Det andra samarbetet står SAS och Scandic för under namnet ”Friends with benefits”. I korthet innebär det bonuspoäng enkelt kan växlas mellan deras egna bonusprogram. Dessutom har SAS börjat samarbeta med Lunar vilket gör att SAS Eurobonus-poäng kan tjänas med ett Lunarkort.
Under året har betydligt fler kreditkort lagts ner än lanserats. Till stor del handlar det om att DNB Bank valt att avveckla deras kortverksamhet vilket resulterade i att exempelvis Refunder Pay, Suzukikortet, DNB-kortet och Hyundaikortet lades ner. De fåtal kort de idag har kvar kommer att överlåtas till Norion Bank under 2025. Andra kort som förvunnit under året är exempelvis JAKkortet, Binance Card samt Everyday Card.
Entercard växer som kortutgivare i Sverige genom att de under året tagit över ansvaret för ett flertal kreditkort. I början av året bytte Kinda-Ydre kortet kortutgivare till Entercard. Sedan dess har även Forex Mastercard gjort det och varumärket Everyday Card är idag under Entercard, via re:member. En nyhet från Entercard, som lanserades 2024, är rabatter via Superdealen.
En positiv utveckling är att flera betalningsalternativ finns tillgängliga. Ett exempel är att en ny funktion i Swish har lanserats som innebär att ett kort kan registreras i appen och användas som betalningsmedel. Ett annat exempel är att Betalo har fått flera nya funktioner samt att en konkurrent, Billo, börjat erbjuda liknande funktioner. Dessutom har Fitbit har lagts ner och ersatts av Google Wallet.
Curve har lanserat kreditkort för utvalda företagskunder och Revolut förväntas bredda sitt utbud med både företagskrediter samt bolån (ej i Sverige än). Ännu en bank med bara debetkort är Lunar, vilka förväntas börja erbjuda bolån under 2025. Kortutgivare som tidigare enbart erbjudit debetkort tar sig alltså sakta in på kreditmarknaden.
Vilka artiklar och guider som varit mest besökta på Kortio.se brukar visa på trender inom den svenska kortmarknaden. Detta framförallt om det ställs mot vilka artiklar som var populärast under året tidigare.
Utifrån vilka recensioner, kategorier och guider som varit mest populära under 2024 går det att dra slutsatsen att bonuspoäng/flygpoäng och cashback väger tungt i val av kort. Det är även något som ses i statistik från det kreditkortstest som erbjuds på Kortio. Ett test där besökaren svarar på ett par frågor för att hitta det mest passande kreditkortet. Här presenteras frågorna samt statistik kring de svar som besökarna gett.
De två överlägset vanligaste svaren har varit ”Cashback” med 33% och ”Bonusprogram” med 31%. Det svar som minst antal valde var ”Bensinrabatt” med enbart 5%.
Främst förväntas kreditkorten användas till ”shopping” vilket 36% svarade. Därefter kommer ”resor” på en andraplats med 29%. Även dessa svar visar på trenden att rabatter, cashback och flygpoäng efterfrågas i allt större grad.
Den avgift som de flesta helst önskar undvika är årsavgiften. Totalt valde 52% att de önskade ett kort utan årsavgift medan 33% helst vill undvika valutapåslaget. Att årsavgiften primärt önskas undvikas kan ha flera orsaker. Att däremot många önskar välja bort valutapåslaget pekar på ett ökat resande, vilket är en trend som även kan ses i övrig statistik.
På frågan om låg ränta & låga avgifter eller förmåner prioriteras väljer de flesta förmånerna. Däremot är skillnaden inte så stort som man kan tro. Cirka 60 % väljer förmånerna.
Trots att mobila betalningar ökar kraftigt som betalningsmetod i samhället ansåg 39 % av det var ”oviktigt” att kunna betala med mobilen. Hos de som ville kunna koppla sitt kort till en mobil betalningsmetod var Apple Pay överlägset vanligast att välja. Detta med 35% i jämförelse med bara 4% för Samsung Pay och 5% för Google Pay.
Av de som använde kreditkortsguiden hade 9% minst en betalningsanmärkning. I Sverige går det däremot inte att få ett kreditkort om personen har betalningsanmärkning.
Nedan presenteras statistik kring ansökningar, beviljandegrad och vår webbplats Kortio.se. Det är statistik som vi tagit fram i samarbete med ett flertal banker och kortutgivare.
Grafen nedan är en sammanställning av antalet kortansökningar till tre olika banker. Hos två av dessa ökade antalet kortansökningar markant i maj i jämförelse mot tidigare månader. Även om antalet minskade något under juni, juli och augusti så har dessa månader överlägset flest ansökningar. Ökningen mellan april och maj var för två av bankerna cirka 60 %. En liknande trend kan ses hos den tredje banken men där sker ökningen inte i maj utan i juni.
Att ansökningarna ökar så kraftigt under sommarmånaderna kan bero på semesterplaner och kommande utlandsresor. Det skulle i så fall gå ”hand i hand” med övrig statistik som pekar på ett stort intresse för resor under 2024.
Statistik visar även att många ansöker om kreditkort men inte blir beviljad önskat kort. Det framgår även att det är stor skillnad i beviljandegrad mellan de olika bankerna.
Om samtliga ansökningar, via Kortio, tas med i statistiken är beviljandegraden 37,5%. Totalt var det 62,5% som fick ett negativt svar på sin ansökan och alltså 37,5 % som fick ansökan godkänd. Med godkända ansökningar menas i detta fall inte enbart de kort som skickats ut utan även exempelvis de ansökningar där den som ansökt fått godkänt men sedan ångrat sig.
Tabellen nedan visar statistik över några samarbetskort där ansökan inte sker direkt på Kortios webbplats. Besökarna slussas därmed vidare till kortföretagens hemsida. Kortio har därför inte statistik över antalet ansökningar. Däremot finns statistik över besökare, klick och godkända ansökningar.
Statistiken visar bland annat att vissa kort är betydligt mer populära, än andra, att både läsa om på vår hemsida samt sedan ansöka till. Det är relativt lika, mellan bankerna, gällande proportionerna mellan antalet besök, klick och godkända ansökningar. Bank 3 skiljer sig däremot kraftigt mot övriga gällande detta. Här är det färre besök till recensioner men ändå fler klick på ansökningsknappen.
Orsaken till detta förhållande kan vara att klick på ansökningsknappen skett från andra sidor på Kortio.se än recensionssidan, exempelvis guider eller topplistor. Det kan bero på att besökaren redan vet vilket kort som önskas och att recensionen, med fördelar och nackdelar, inte behöver läsas. Som kontext kan nämnas att ”Bank 3” har ett betydligt mer nischat kreditkort än övriga.
Antalet godkända ansökningar, i förhållande till klick, skiljer sig mellan bankerna. Minst antal beviljade kort kan ses hos Bank 3. Där fick 1,33% av de som klickade sig till kreditkortets hemsida ett kort beviljat. Högst procent var det hos Bank 1 med 6,3%. Det är däremot svårt att dra någon tydlig slutsats då Kortio inte har tillgång till exakt antal personer som ansökt om kort, enbart antalet som klickat sig vidare till kortföretagets hemsida.
Vi avslutar med att visa hur antalet besökare på Kortio kraftigt ökat under året. En utveckling som vi självklart är väldigt stolta över och som kan ses som ett bevis på att vi arbetar rätt utifrån vad besökarna efterfrågar. Att cirka 50 % fler besökare väljer Kortio 2024, i jämförelse med 2023, känns otroligt roligt. Ökningen sedan 2022 är hela 150 %!
Slutligen vill vi säga ett stort TACK till alla som besökt Kortio, ansökt om kort, lämnat recensioner eller skickat in frågor under 2024. Nu siktar vi på att skapa ett ännu bättre 2025!
Gott nytt år önskar Kortios redaktion!
Malin Lundin en erfaren redaktör för Kortio med en stark bakgrund inom journalistik och finans. Hennes förmåga att granska, analysera och kommunicera komplex information gör henne till en värdefull resurs för oss på Kortio.