Kreditkortsmarknaden domineras än idag huvudsakligen av de större bankerna. Men på senare tid har det främst varit nischbankerna som stått bakom de senaste trenderna för kreditkort i Sverige.
Det är flera namn som sticker ut ur mängden när man talar om nischbanker i Sverige. Några exempel på detta är framför allt Resurs Bank, Marginalen Bank och Collector Bank. Dessa tre banker, förutom att vara framgångsrika nischbanker, ger också ut sina egna och dessutom populära kreditkort. Även om dessa aktörer inte ännu utmanar de riktigt stora bankerna sett till kundbas så är det dessa aktörer som står bakom mycket av den innovation som sker, både i banksektorn men även på kreditkortsmarknaden.
Nyligen lanserade bland annat Marginalen Bank sitt Lönekonto. Det innebar att banken lade till ännu en finansiell lösning i sin arsenal som under åren har fortsatt växa. Ett lönekonto i sig är dock inget unikt men det Marginalen Bank lockar här med en ovanligt hög sparränta. Från första kronan ges en sparränta om 0,6%, vidare ingår det också ett betalkort från Visa som helt och hållet är gjort av majsstärkelse. Kortet är således helt nedbrytningsbart och följer det ökade miljöfokus som fått ta allt större plats det senaste åren.
Just marginalen är också en av de nischbanker som tagit mer och mer plats de senaste åren. Som en mellanstor nischbank har de ett väldigt stort urval av finansiella lösningar, både för privatpersoner och företag. I urvalet för privatpersoner finner man bland annat deras två kreditkort, Marginalen Gold samt Marginalen Traveller. Vidare erbjuder de också privatlån, försäkringar och sparlösningar.
Det som gjort att just Marginalen Bank idag ligger i framkant är deras vilja att samarbeta med innovativa parter. Ett exempel på detta är deras direkta samarbete med Gimi. Gimi är kortfattat ett bankkort för barn och ungdomar som lyfter vikten av ansvarstagande och pengars värde. Det gör det också lättare för föräldrar att hålla koll på sina barns ekonomi samt uppmuntra och belöna hemmasysslor genom den tillhörande appen.
För att försöka möta Marginalen Bank framsteg så behöver både Collector Bank och Resurs Bank agera. Framför allt så är det innovativa lösningar där miljön får ta en stor del av fokuset som verkar vara den nya trenden. Det är dock inte enbart svenska aktörer som slåss om en bit av kakan.
Även utländska nischbanker har på senare år slagit sig in bland nischbankerna i Sverige. Revolut, N26 och Bunq tagit är bara några av de fintechbolag som nu tävlar mot de mer etablerade namnen.
Några direkta motståndare till de etablerade kreditkorten är de dock inte. Det de tre mobila bankerna ovan har gemensamt är att de alla valt att inrikta sig på enbart betalkort, även kallat debetkort.
Denna typ av kort, till skillnad från kreditkort, saknar möjligheten att handla på kredit. Det som däremot gjort att de utländska nischbankerna fått fäste på den svenska marknaden är de innovativa lösningarna och förmånliga kontoplanerna som erbjuds. Exempelvis så innehåller Revoluts utbud tre kort varav iallafall två på många sätt har lika många eller fler förmåner än ett typiskt kreditkort.
Direkta konkurrenter är de som sagt inte men indirekt så tävlar de ändå delvis om samma kunder. Detta tack vare att många av de betalkort som ges ut av de utländska fintech bankerna många gånger kommer med förmåner som konkurrerar med kreditkorten. Det enda egentliga skillnaden idag mellan ett riktigt bra betalkort och kreditkort är möjligheten att handla på kredit. Sen går det också argumentera för att man får betala en högre årsavgift för att få tillgång till samma förmåner som man hade kunnat få med ett gratis kreditkort.
Som vi kort var inne på tidigare så verkar miljötänk vara en av de pågående trenderna bland nischbankerna. Detta går även att se bland betalkorten och de utländska aktörerna. Ett bra exempel på detta är Bunq, som nyligen tog klivet in på den svenska Marknaden, och som har ett kort som specifikt är designat för att hjälpa miljön.
Kortet som går under namnet Bunq Premium SuperGreen är 100% i metall. Vidare så planteras ett träd för varje 1000 kr som spenderas med kortet. Det gäller oavsett vad man köper. På så sätt låter Bunq sina kunder aktivt bidra till miljön samtidigt som de använder Bunqs produkt. Detta är ett innovativt sätt att inkludera kunden i processen med att jobba mot ett bättre klimat. Vad vi är medvetna om idag så är Bunq bland de första att ta ett sådant här initiativ där man även kan välja var de pengar som doneras går.
Om miljötrenden kommer att hålla i sig och hur stor roll den spelar för användarna i val av kort är dock svårt att säga. Men, kampen för ett bättre klimat är alltid aktuell och miljötrenden är nog här för att stanna. En hälsosam konkurrens bland nischbankerna är också positivt och kan endast leda till nya innovationer vilket i sin tur resulterar i fler valmöjligheter och finansiella lösningar för kunderna.
Håkan en erfaren och skicklig skribent på Kortio som har en bakgrund inom psykologi, IT och språk. Hans noggrannhet och objektivitet gör honom till en pålitlig källa till information för besökare, och hans intresse för ämnen som privatekonomi och resor ger hans artiklar och recensioner en extra dimension.