Om undersökningen

Undersökningen utfördes genom en enkät som skickades ut via e-mail till personer som prenumererar på Kortios nyhetsbrev. Undersökningen pågick under Februari och Mars 2025. Totalt svarade 119 personer på enkäten. Bland de svarande var en klar majoritet (75 %) män. Rent geografiskt var respondenterna bättre utspridda och representerade 21 olika län även om huvuddelen av de svarande uppgav att bodde i någon av storstadsregionerna. Även åldersmässigt nådde enkäten brett och alla ålderskategorier från 18 till över 80 fanns representerade. När de gäller utbildningsnivå uppgav 45 % av de svarande att de hade en högskoleutbildning vilket är ungefär som befolkningen i stort.

De flesta har ett eller två kreditkort

Enkätens första fråga handlade om antalet kreditkort. Det vanligaste var här att ha ett eller två kort – 29 procent uppgav att de hade två kort medan nästan lika många; 27 procent, angav att de hade ett kort. 15 procent hade hela tre kort medan 14 procent uppgav att de inte hade något kreditkort alls. Att ha fler än tre kort var mer ovanligt – 10 procent uppgav att de hade fyra kort medan endast 5 procent hade fem eller flera kort.

De flesta har ett eller två kreditkort

Bank Norwegian den populäraste kortutgivaren

Nästa fråga handlade om vilka kort deltagarna hade. Deltagarna fick svara i fritext vilket möjliggjorde för dem att ange flera svar. Kort från hela 43 olika kortutgivare fanns representerade bland de svarande. Det kort som var överlägset mest populärt var Bank Norwegians kreditkort. Hela en tredjedel av respondenterna uppgav att de hade ett sådant kort. Hela topplistan över de mest populära kortutgivarna ser ut så här.

Bank Norwegian den populäraste kortutgivaren

De flesta använder kreditkort till alla inköp

De allra flesta som deltog i undersökningen använder sina kreditkort som ett generellt betalmedel. 61 procent uppgav att de använder ett kreditkort vid varje köp medan 15 procent framför allt använder det vid resor och 24 procent har det framförallt för nödsituationer. 

De flesta använder kreditkort till alla inköp

I en annan fråga där respondenterna fick beskriva hur de använder sina kreditkort i fritext framkom ett liknande mönster. Cirka 75 procent uppgav att de använde kreditkort till att ”handla”, ”göra inköp”, ”till allt” eller liknande generella beskrivningar. Andra var mer specifika och uppgav att de använde kreditkort till att handla mat, tanka bilen eller på resor. Många svarande som hade fler än ett kort specificerade att olika kort användes till olika saker; som att ett kort användes för att handla mat medan ett annat användes för att samla bonus till resor.

Kreditkort används ofta som buffert

Bland de som inte använde kreditkort för sina generella inköp var det i stället vanligt att använda kortet som en buffert. Cirka 12 procent uppgav att det hade kreditkort som en lösning vid oförutsedda utgifter och andra nödsituationer. Endast ett fåtal respondenter nämnde dock att betala räkningar eller delbetala köp som primära användningsområden.

Många respondenter tog upp olika förmåner som anledningar till att använda kreditkort. Till exempel nämnde tio procent av de svarande att de använde korten för att samla poäng, bonus eller cashback, och en mindre andel nämnde andra förmåner som försäkringar, loungetillgång eller gratis valutaväxling.

Kreditkort är framför allt ett smidigt betalningsmedel

När respondenterna fick svara på varför de skaffade kreditkort påminde svaren till stor del om dem på den föregående frågan. Många skaffar kreditkort för att det är ett smidigt betalmedel. Andra respondenter uppgav att de inte riktigt mindes eller visste varför de skaffat kort. För många verkar kreditkort helt enkelt vara något som man bara har. 

En annan grupp bland de svarande, som utgjorde cirka 20 procent, var de som skaffat kortet specifikt för krediten. Dessa uppgav framförallt att kunna ha en extra buffert eller att kunna delbetala större köp som anledningar till varför de skaffat kreditkort.

Bland respondenterna fanns också en grupp svarande som verkar ha gjort mer medvetna val baserat på kortens förmåner och avgifter. Den främsta förmånen här var någon form av bonus som togs upp av drygt 20 procent som en anledning att skaffa kort. Annat som nämndes var rabatter, försäkringar loungetillgång och att slippa valutapåslag.

En majoritet delbetalar aldrig sin kreditkortsräkning

53 procent av respondenterna svarade  ”aldrig” på frågan om hur ofta de delbetalar sin kreditkortsräkning. Något som är aningen oroande är att 34 procent, det vill säga strax över en tredjedel, svarade ”varje månad” på samma fråga. Denna grupp utmärkte sig inte på något annat sätt när det gäller till exempel kön eller utbildningsnivå.

En majoritet delbetalar aldrig sin kreditkortsräkning

Bonus och låga avgifter viktigast vid val av kort

När respondenterna fick berätta om vad som var viktigast vid val av kort blev det dött lopp mellan bonus eller cashback och låga avgifter. Cirka 20 procent av de svarande tog upp vardera av dessa egenskaper som huvudargument för val av kort. Med det i åtanke kanske det inte är så konstigt att Bank Norwegian var undersökningens populäraste kort då det är ett kort med både cashback och låga avgifter.

Enkäten avslutades med en fråga om vad man (om något) tyckte saknades på kreditmarknaden. 37 procent av respondenterna kom med förslag, och återigen blev det tydligt hur viktigt bonus och avgifter är. Cirka en tredjedel av förslagen handlade om bonus, medan cirka en fjärdedel handlade om lägre avgifter och att få slippa valutapåslag.

Sammanfattning

I undersökningen framkom att kreditkort är ett utbrett betalmedel. De flesta som har ett kreditkort använder det på daglig basis till alla möjliga typer av köp. Många har också fler än ett kort som används till olika saker. Förutom att ha ett smidigt betalmedel är en buffert för oförutsedda händelser ett vanligt ändamål med kreditkortet. Andra skaffar kreditkort framför allt för förmåner som bonus, försäkringar och rabatter. Just bonus är den viktigaste förmånen och är i kombination med låga avgifter den viktigaste faktorn i valet av kreditkort. Därför är det kanske inte så konstigt att Bank Norwegians kreditkort, som både är gratis och har cashback, var det överlägset mest populära kortet bland de som svarat på undersökningen.

Mikael Nilsson

Mikael Nilsson är Kortios alldeles egna bonusjägare med ett stort intresse för kreditkorts lojalitetsprogram och resor. Han är expert på att identifiera trender och förändringar på marknaden och har koll på allt du behöver veta för att välja rätt kreditkort.

Publicerad: 2025-03-24 Senast uppdaterad: 2025-03-27