🥇 Bank Norwegian: Bank Norwegian är den kreditgivare som har bäst kundtjänst, enligt vår undersökning. Kundtjänsten erbjuder flera kontaktmöjligheter som inkluderar chatbot, e-post och telefon. Detta ger besökare friheten att välja hur de vill ha sina frågor besvarade. Bank Norwegian svarade snabbt och korrekt på de frågor vi ställde. Chatbotten förstod även våra frågor på engelska, trots att svar gavs på svenska.
🥈 SAS Eurobonus Mastercard: SAS Eurobonus Mastercard erbjöd näst bäst kundtjänst enligt vår undersökning. Trots att chatten fungerade mer som ett FAQ-sökfilter så fick vi enkelt svar på alla våra frågor.
Vi valde ut tre stycken vanligt förekommande frågor som vi ställde till kreditgivarens kundservice. Alla kreditgivare fick samma frågor:
Vi utgick från perspektivet av en ny kund utan tidigare relation till respektive kreditgivare, för att säkerställa en så opartisk bedömning av kundtjänsten som möjligt. I de fall där kreditgivarens kreditkort inte erbjuder bonus, frågade vi istället om gränsen för cashback (för kreditkort med cashback) eller om kortet erbjöd bonus (för att se om vi kunde få ett tydligt svar att bonus inte erbjöds).
Vi kontaktade följande kreditgivare/kreditkortsföretag:
Tillgänglighet och svarstider
Kontaktmöjligheter
Människa eller chatbot
Kvalitet på svar
Språk
Information utanför kundtjänst
American Express erbjuder endast chat ifall du redan är kund hos Amex. Chatten är alltså bara tillgänglig om du loggar in på ditt användarkonto via tillhörande Amex app, vilket begränsar tillgängligheten för användare. Chatten består av en chatbot och är endast tillgänglig på engelska. Vid behov kan chatbotten vidarekoppla ditt ärende till en människa.
American Express erbjuder telefonsupport för deras olika kreditkort, där samtliga kort har ett eget telefonnummer att ring till. Ingen kundtjänst erbjuds via e-post. Vi hade möjlighet att få svar på våra frågor genom hemsidans FAQ.
Öppningstider: Vardagar 08:00-18:00
Svarstid: Direkt svar i chatt, dock erbjuds åtkomst endast för befintliga kunder
Kontaktmöjligheter: Chat och telefon
Människa eller chatbot: Chatbot som kopplas till människa vid behov
Kvalitet på svar: Korrekta och relevanta svar
Språk: Engelska i chatt
Information utanför kundtjänst: FAQ
Samlet vurdering: 3/5 ⭐
Enligt vår bedömning är American Express kundtjänst begränsad,då det enda kontaktalternativet för personer som ännu inte är kunder är via telefon. Baserat på våra egna erfarenheter vet vi att chatten som erbjuds för befintliga medlemmar fungerar bra, men detta hjälper inte dem som överväger att bli kunder. Eftersom chatten är begränsad hade vi istället uppskattat möjligheten att kontakta kundtjänst via e-post. Den begränsade tillgången till kontaktalternativ för icke-kunder påverkar därför vår bedömning av American Express kundtjänst negativt.
SAS Eurobonus Mastercard erbjuder både telefonsupport och en chat. Dock fungerar chatten endast som ett sökverktyg för deras FAQ, vid varje fråga ges förslag på relevanta frågor med tillhörande svar. Trots detta fick vi snabba och korrekta svar på alla våra frågor, även om upplägget kan upplevas som något begränsande. Chatten fungerar endast på svenska och har svårt att tolka frågor på engelska.
För personliga frågor är det möjligt att få support genom att logga in på Mina Sidor.
Öppningstider: Vardagar 08:30-17:00
Svarstid: Direkt svar i chat
Kontaktmöjligheter: Chat och telefon
Människa eller chatbot: Chatbot som söker bland FAQ-frågor
Kvalitet på svar: Korrekta och relevanta svar
Språk: Svenska
Information utanför kundtjänst: FAQ
Samlet vurdering: 4/5 ⭐
SAS Eurobonus Mastercard levererar mer träffsäkra svar via sin chat/sökfunktion än många andra kreditgivare gör med sina chatbotar. Trots att det inte går att föra en faktisk konversation i chatten, vilket kan upplevas som en begränsning, var det enkelt att få korrekta svar på alla våra frågor. Detta gav oss en mycket positiv upplevelse av SAS Eurobonus Mastercards kundtjänst. Vi hade dock gärna sett möjligheten att kontakta kundtjänst via e-post samt att frågor på engelska hanterades mer korrekt.
Preems kundtjänst hanteras av Ikano Bank, som även är kreditgivare för kortet. Supporten kan nås via telefon och chat, men chatten är endast tillgänglig för befintliga kunder och kräver inloggning på användarens konto.
Det var inte möjligt att få svar på alla frågor via hemsidans FAQ-sektion. Vi kunde endast få svar på frågan angående hur kreditgränsen kan höjas.
Öppningstider: Vardagar 08:00-17:00
Svarstid: -
Kontaktmöjligheter: Telefon
Människa eller chatbot: -
Kvalitet på svar: Ej möjlighet att få svar
Språk: Svenska
Information utanför kundtjänst: FAQ
Samlet vurdering: 2/5 ⭐
Preem erbjuder endast kundsupport via telefon för personer som ännu inte är kunder, vilket vi upplever som en nackdel. Den tillhörande FAQ-sektionen är begränsad och kunde inte besvara alla våra frågor. Eftersom chatten inte är tillgänglig för icke-kunder hade vi gärna sett möjligheten att kontakta kundtjänst via e-post. Den begränsade FAQ-sektionen påverkar dessutom vår bedömning av Preems kundtjänst negativt.
Bank Norwegian erbjuder flera kontaktmöjligheter för deras kundtjänst. I chatten fick vi svar direkt av en chatbot som gav korrekta svar på samtliga frågor. Det var även möjligt att ställa samma frågor på engelska i chatten, dock angavs svaren fortfarande på svenska.
Bank Norwegian erbjuder även kundtjänst via telefon, e-post och via ett kontaktformulär. Hemsidan har en FAQ-sida som svarar på många frågor om kreditkortet och dess tillhörande tjänster.
Öppningstider: Vardagar 10:00-16:00
Svarstid: Direkt svar i chatt
Kontaktmöjligheter: Chat, e-post, telefon och kontaktformulär
Människa eller chatbot: Chatbot
Kvalitet på svar: Korrekta och relevanta svar
Språk: Svenska och förståelse för engelska men med svenska svar
Information utanför kundtjänst: FAQ
Samlet vurdering: 4.5/5 ⭐
Bank Norwegian erbjuder flera kontaktmöjligheter, vilket ger besökare friheten att välja hur de vill få svar på sina frågor. Chatten drivs visserligen av en bot, men det hindrade inte oss från att få korrekta svar på samtliga frågor. Vi uppskattar också att frågor på engelska besvarades korrekt, även om svaren gavs på svenska.
Hemsidan har en omfattande FAQ-sektion som täcker många frågor om både kreditkortet och det tillhörande lojalitetsprogrammet. Telefonsupportens öppettider är något begränsade, men eftersom kundtjänsten kan kontaktas på flera andra sätt ser vi inte detta som ett problem och det påverkar därför inte vår helhetsbedömning av kundtjänsten.
re:member erbjuder enbart kundtjänst via telefon. Befintliga kunder har möjlighet att skicka meddelanden genom att logga in på Mina sidor.
Utöver detta har re:member en omfattande FAQ-sektion på sin hemsida, där många frågor om deras kreditkort besvaras. Vi kunde enkelt hitta information om leveranstider för kortet samt hur kreditgränsen kan höjas. Däremot saknades specifika uppgifter om rabattgränser för kortets lojalitetsprogram.
Öppningstider: Vardagar 08:00-18:00
Svarstid: -
Kontaktmöjligheter: Telefonsupport samt chat för befintliga medlemmar
Människa eller chatbot: -
Kvalitet på svar: Korrekta och relevanta svar
Språk: Svenska
Information utanför kundtjänst: FAQ
Samlet vurdering: 2/5 ⭐
Besökare kan endast kontakta re:member via telefon. Befintliga kunder har visserligen möjlighet att skicka meddelanden efter inloggning, men detta gynnar inte potentiella nya kunder. Eftersom ingen chat erbjuds anser vi att re:member borde tillhandahålla kundtjänst via e-post.
Hemsidan har en genomgripande FAQ-sektion som besvarade majoriteten av våra frågor. Dock saknades information för att besvara samtliga, vilket gjorde att vi efterfrågar ytterligare kontaktmöjligheter. Den begränsade kundtjänsten påverkade därför vår bedömning av re:members kundtjänst negativt.
Swedbank erbjuder kundtjänst via både chat och telefon. Chatten består av en chatbot som gav oss snabba svar på våra frågor, men den kunde inte ge korrekt information om höjning av kreditgränsen. Eftersom Swedbank Mastercard saknar ett bonusprogram kunde vi inte få svar på eventuella begränsningar, och när vi istället frågade om kortet erbjöd bonus fick vi inget tydligt svar. Dessutom fanns ingen möjlighet att få support på engelska i chatten.
Bankens FAQ-sektion är relativt begränsad och kunde inte besvara våra frågor.
Öppningstider: Vardagar 09:00-18:00
Svarstid: Direkt svar i chatt
Kontaktmöjligheter: Chat och telefon
Människa eller chatbot: Chatbot
Kvalitet på svar: Inte korrekta svar
Språk: Svenska
Information utanför kundtjänst: FAQ
Samlet vurdering: 2/5 ⭐
Swedbanks chatbot svarade snabbt på våra frågor, men svaren var inte alltid korrekta eller ens relevanta. Vi kunde inte heller få svar på våra frågor via Swedbanks FAQ-sektion. Vi hade gärna sett möjligheten att kontakta Swedbank via e-post, då svarsalternativen i chatten var bristfälliga. Dessa faktorer hade en negativ påverkan på vår bedömning av Swedbanks kundtjänst.
Coops kundtjänst erbjuder support via chat, telefon och e-post, vilket ger flera kontaktmöjligheter. Dock är chatten endast tillgänglig mellan kl. 10–16 och tillåter inte att användare formulerar egna frågor. Istället måste man välja bland förbestämda ämnen och navigera sig fram till rätt svar. Dessutom går det enbart att få svar på frågor om Coops övriga tjänster, inte specifikt om deras kreditkort.
FAQ-sektionen besvarar vanliga frågor om kreditkort, men kunde endast ge svar på en av våra frågor.
Öppningstider: Vardagar 09:00-18:00
Svarstid: Direkt svar i chat
Kontaktmöjligheter: Chat, e-post, telefon och kontaktformulär
Människa eller chatbot: Chatbot
Kvalitet på svar: Inte möjlighet att få svar på egna frågor
Språk: Svenska
Information utanför kundtjänst: FAQ
Samlet vurdering: 2.5/5 ⭐
Vi anser att Coops kundtjänst har vissa brister, särskilt när det gäller chatten. Den är endast öppen mellan 10 och 16, trots att den inte bemannas av en riktig person. Dessutom går det inte att ställa egna frågor eller få svar på ärenden som rör deras kreditkort. Chatten bör därför inte ses som en användbar kontaktmöjlighet för personer som är intresserade av kreditkort eller för befintliga kreditkortskunder. Däremot finns möjlighet att kontakta kundtjänst via e-post, vilket inte många kreditgivare erbjuder, samt via telefon, vilket vi upplever som positivt.
Nordea erbjuder kundtjänst via chat, telefon och telefonsupport genom deras app. Chatbotten hade vissa svårigheter att förstå våra frågor, både på svenska och engelska, men genom de svarsalternativ som gavs kunde vi till slut hitta rätt information. Dock kunde vi endast få svar på en av våra frågor via chatten.
Eftersom Nordeas kreditkort inte erbjuder bonus frågade vi istället om begränsningar för deras cashback-program. Chatten kunde dock inte ge ett direkt svar på detta, utan hänvisade oss istället till en undersida om cashback. Även Nordeas FAQ-sektion visade sig vara begränsad, då vi inte kunde hitta svar på alla våra frågor.
Öppningstider: Vardagar 08:00-20:00
Svarstid: Direkt svar i chatt
Kontaktmöjligheter: Chat, telefon och prioriterad telefonsupport via app
Människa eller chatbot: Chatbot
Kvalitet på svar: Inte helt korrekta eller relevanta svar
Språk: Svenska och engelska
Information utanför kundtjänst: FAQ
Samlet vurdering: 3.5/5 ⭐
Nordea erbjuder prioriterad telefonsupport för befintliga kunder, vilket vi ser som positivt. Detta gynnar dock inte övriga besökare. Det finns ändå möjlighet att kontakta support via både telefon och chat. Även om chatbotten inte förstod alla frågor direkt kunde vi smidigt få svar. Däremot fick vi inget korrekt svar på vår fråga om kortets lojalitetsprogram, och vi kunde inte heller hitta alla svar vi sökte i FAQ-sektionen. Trots vissa brister anser vi att Nordeas kundtjänst överlag håller en relativt god nivå.
Kreditkort | Öppningstider | Kontaktmöjligheter | Betyg |
American Express | Vardagar: 08.30 - 17 | Telefon | 🌕🌕🌕🌑🌑 |
SAS Eurobonus Mastercard | Vardagar: 08 -17 | Chat och telefon | 🌕🌕🌕🌕🌑 |
Preem | Vardagar: 08 - 17 | Telefon | 🌕🌕🌑🌑🌑 |
Bank Norwegian | Vardagar: 10 - 16 | Chatt, e-post och telefon | 🌕🌕🌕🌕🌑 |
re:member | Vardagar: 08 - 18 | Telefon | 🌕🌕🌑🌑🌑 |
Swedbank | Vardagar: 09 - 18 | Telefon och chat | 🌕🌕🌑🌑🌑 |
Coop | Vardagar: 09 - 18 | Telefon och chat | 🌕🌕🌗🌑🌑 |
Nordea | Vardagar: 08 - 20 | Telefon, telefon i app och chatt | 🌕🌕🌕🌗🌑 |
Kundtjänst spelar en avgörande roll när det gäller säkerhet och bekvämlighet. När kunder skaffa ett kreditkort innebär kommer det med ett stort ekonomiskt ansvar. Därför är det viktigt att kunder enkelt kan få tillgång till information om kortets funktioner, begränsningar och villkor. Dessutom kan tillgång till nödvändig information om lojalitetsprogram och restriktioner spara tid och frustration för kunder.
Några av anledningarna till att det är viktigt med bra kundservice:
Medan vissa banker imponerade på oss med sina snabba svarstider och många kontaktkanaler, hade flera kreditgivare tydliga förbättringsområden. Det här är några av de förbättringar som vi skulle vilja se:
Exempelvis skulle re:member kunna förbättra sin service avsevärt genom att införa chatt eller e-post som alternativ till telefon. American Express, Coop och Preem bör också överväga att erbjuda kundsupport utanför appen för att göra tjänsten mer tillgänglig.
Vår undersökning visar att det är stor skillnad mellan de olika kreditgivarnas kundtjänst. Vissa kreditgivare har flera kontaktmöjligheter, medan andra endast erbjuder ett eller två olika sätt för kunder att nå deras kundtjänst.
Dålig kundservice kan få negativa konsekvenser, särskilt om du har tidskänsliga frågor eller inte får svar på frågor om skulder och fakturor. När du väljer kreditkort är det bra att ha bankens kundtjänst i åtanke. Man vet aldrig när man kommer att behöva kontakta dem.
Mikael Nilsson är Kortios alldeles egna bonusjägare med ett stort intresse för kreditkorts lojalitetsprogram och resor. Han är expert på att identifiera trender och förändringar på marknaden och har koll på allt du behöver veta för att välja rätt kreditkort.