Vinnaren av vår kundtjänst undersökning

🥇 Bank Norwegian: Bank Norwegian är den kreditgivare som har bäst kundtjänst, enligt vår undersökning. Kundtjänsten erbjuder flera kontaktmöjligheter som inkluderar chatbot, e-post och telefon. Detta ger besökare friheten att välja hur de vill ha sina frågor besvarade. Bank Norwegian svarade snabbt och korrekt på de frågor vi ställde. Chatbotten förstod även våra frågor på engelska, trots att svar gavs på svenska.

🥈 SAS Eurobonus Mastercard: SAS Eurobonus Mastercard erbjöd näst bäst kundtjänst enligt vår undersökning. Trots att chatten fungerade mer som ett FAQ-sökfilter så fick vi enkelt svar på alla våra frågor.

Så genomförde vi testet

Vi valde ut tre stycken vanligt förekommande frågor som vi ställde till kreditgivarens kundservice. Alla kreditgivare fick samma frågor:

  • Fråga 1: Hur lång tid tar det tills jag får kortet?
  • Fråga 2: Hur höjer jag min kreditgräns?
  • Fråga 3: Finns det en gräns för hur många poäng jag kan tjäna med kortet?

Vi utgick från perspektivet av en ny kund utan tidigare relation till respektive kreditgivare, för att säkerställa en så opartisk bedömning av kundtjänsten som möjligt. I de fall där kreditgivarens kreditkort inte erbjuder bonus, frågade vi istället om gränsen för cashback (för kreditkort med cashback) eller om kortet erbjöd bonus (för att se om vi kunde få ett tydligt svar att bonus inte erbjöds).

Vi kontaktade följande kreditgivare/kreditkortsföretag:

Så betygsatte vi kreditgivarens kundtjänst

Tillgänglighet och svarstider

  • Vilka öppningstider har kundtjänsten? Är den tillgänglig på kvällar och helger?
  • Hur lång tid tar det att få svar?

Kontaktmöjligheter

  • Hur många olika kontaktmöjligheter finns (chatt, e-post och telefon)?
  • Hur enkelt är det att komma i kontakt med kundtjänst? Finns det smidiga alternativ som chatt?

Människa eller chatbot

  • Går det att få kontakt direkt med en mänsklig handläggare eller behöver man gå igenom en chatbot?
  • Hur väl kan chatbotten svara på våra frågor?

Kvalitet på svar

  • Är svaren korrekta och hjälpsamma?

Språk

  • Är det möjligt att få kundtjänst både på svenska och engelska?

Information utanför kundtjänst

  • Hur enkelt är det att hitta svar på vanliga frågor via kreditgivarens hemsida?
  • Är FAQ-sektionen enkelt att hitta och förstå?

American Express

American Express erbjuder endast chat ifall du redan är kund hos Amex. Chatten är alltså bara tillgänglig om du loggar in på ditt användarkonto via tillhörande Amex app, vilket begränsar tillgängligheten för användare. Chatten består av en chatbot och är endast tillgänglig på engelska. Vid behov kan chatbotten vidarekoppla ditt ärende till en människa.

American Express erbjuder telefonsupport för deras olika kreditkort, där samtliga kort har ett eget telefonnummer att ring till. Ingen kundtjänst erbjuds via e-post. Vi hade möjlighet att få svar på våra frågor genom hemsidans FAQ.

Öppningstider: Vardagar 08:00-18:00

Svarstid: Direkt svar i chatt, dock erbjuds åtkomst endast för befintliga kunder

Kontaktmöjligheter: Chat och telefon

Människa eller chatbot: Chatbot som kopplas till människa vid behov

Kvalitet på svar: Korrekta och relevanta svar

Språk: Engelska i chatt

Information utanför kundtjänst: FAQ

Samlet vurdering: 3/5 ⭐

För- och nackdelar med American Express kundtjänst

Fördelar

  • Telefonsupport för specifikt kort
  • Svar direkt
  • Korrekta och relevanta svar
  • Ingen kundtjänst via e-mail

Nackdelar

  • Endast chat för befintliga medlemmar

Vår bedömning av American Express kundtjänst

Enligt vår bedömning är American Express kundtjänst begränsad,då det enda kontaktalternativet för personer som ännu inte är kunder är via telefon. Baserat på våra egna erfarenheter vet vi att chatten som erbjuds för befintliga medlemmar fungerar bra, men detta hjälper inte dem som överväger att bli kunder. Eftersom chatten är begränsad hade vi istället uppskattat möjligheten att kontakta kundtjänst via e-post. Den begränsade tillgången till kontaktalternativ för icke-kunder påverkar därför vår bedömning av American Express kundtjänst negativt.

SAS Eurobonus Mastercard

SAS Eurobonus Mastercard erbjuder både telefonsupport och en chat. Dock fungerar chatten endast som ett sökverktyg för deras FAQ, vid varje fråga ges förslag på relevanta frågor med tillhörande svar. Trots detta fick vi snabba och korrekta svar på alla våra frågor, även om upplägget kan upplevas som något begränsande. Chatten fungerar endast på svenska och har svårt att tolka frågor på engelska.

För personliga frågor är det möjligt att få support genom att logga in på Mina Sidor.

Öppningstider: Vardagar 08:30-17:00

Svarstid: Direkt svar i chat

Kontaktmöjligheter: Chat och telefon

Människa eller chatbot: Chatbot som söker bland FAQ-frågor

Kvalitet på svar: Korrekta och relevanta svar

Språk: Svenska

Information utanför kundtjänst: FAQ

Samlet vurdering: 4/5 ⭐

För- och nackdelar med SAS Eurobonus Mastercard kundtjänst

Fördelar

  • Både telefonsupport och chat
  • Fick svar direkt
  • Korrekta och relevanta svar
  • Chatbot förstod endast svenska

Nackdelar

  • Chatbot söker endast bland vanliga frågor i FAQ

Vår bedömning av SAS Eurobonus Mastercard kundtjänst

SAS Eurobonus Mastercard levererar mer träffsäkra svar via sin chat/sökfunktion än många andra kreditgivare gör med sina chatbotar. Trots att det inte går att föra en faktisk konversation i chatten, vilket kan upplevas som en begränsning, var det enkelt att få korrekta svar på alla våra frågor. Detta gav oss en mycket positiv upplevelse av SAS Eurobonus Mastercards kundtjänst. Vi hade dock gärna sett möjligheten att kontakta kundtjänst via e-post samt att frågor på engelska hanterades mer korrekt.

Preem

Preems kundtjänst hanteras av Ikano Bank, som även är kreditgivare för kortet. Supporten kan nås via telefon och chat, men chatten är endast tillgänglig för befintliga kunder och kräver inloggning på användarens konto.

Det var inte möjligt att få svar på alla frågor via hemsidans FAQ-sektion. Vi kunde endast få svar på frågan angående hur kreditgränsen kan höjas.

Öppningstider: Vardagar 08:00-17:00

Svarstid: -

Kontaktmöjligheter: Telefon

Människa eller chatbot: -

Kvalitet på svar: Ej möjlighet att få svar

Språk: Svenska

Information utanför kundtjänst: FAQ

Samlet vurdering: 2/5 ⭐

För- och nackdelar med Preem kundtjänst

Fördelar

  • Telefon- och chatsupport

Nackdelar

  • Chat endast för befintliga medlemmar
  • Få frågor och svar i FAQ

Vår bedömning av Preem kundtjänst

Preem erbjuder endast kundsupport via telefon för personer som ännu inte är kunder, vilket vi upplever som en nackdel. Den tillhörande FAQ-sektionen är begränsad och kunde inte besvara alla våra frågor. Eftersom chatten inte är tillgänglig för icke-kunder hade vi gärna sett möjligheten att kontakta kundtjänst via e-post. Den begränsade FAQ-sektionen påverkar dessutom vår bedömning av Preems kundtjänst negativt.

Bank Norwegian

Bank Norwegian erbjuder flera kontaktmöjligheter för deras kundtjänst. I chatten fick vi svar direkt av en chatbot som gav korrekta svar på samtliga frågor. Det var även möjligt att ställa samma frågor på engelska i chatten, dock angavs svaren fortfarande på svenska.

Bank Norwegian erbjuder även kundtjänst via telefon, e-post och via ett kontaktformulär. Hemsidan har en FAQ-sida som svarar på många frågor om kreditkortet och dess tillhörande tjänster.

Öppningstider: Vardagar 10:00-16:00

Svarstid: Direkt svar i chatt

Kontaktmöjligheter: Chat, e-post, telefon och kontaktformulär

Människa eller chatbot: Chatbot

Kvalitet på svar: Korrekta och relevanta svar

Språk: Svenska och förståelse för engelska men med svenska svar

Information utanför kundtjänst: FAQ

Samlet vurdering: 4.5/5 ⭐

För- och nackdelar med Bank Norwegian kundtjänst

Fördelar

  • Chatt, telefon och e-post
  • Svar direkt
  • Korrekta och relevanta svar
  • Uppfattar engelska men svarar endast på svenska

Nackdelar

  • Endast chatbot

Vår bedömning av Bank Norwegian kundtjänst

Bank Norwegian erbjuder flera kontaktmöjligheter, vilket ger besökare friheten att välja hur de vill få svar på sina frågor. Chatten drivs visserligen av en bot, men det hindrade inte oss från att få korrekta svar på samtliga frågor. Vi uppskattar också att frågor på engelska besvarades korrekt, även om svaren gavs på svenska.

Hemsidan har en omfattande FAQ-sektion som täcker många frågor om både kreditkortet och det tillhörande lojalitetsprogrammet. Telefonsupportens öppettider är något begränsade, men eftersom kundtjänsten kan kontaktas på flera andra sätt ser vi inte detta som ett problem och det påverkar därför inte vår helhetsbedömning av kundtjänsten.

re:member

re:member erbjuder enbart kundtjänst via telefon. Befintliga kunder har möjlighet att skicka meddelanden genom att logga in på Mina sidor.

Utöver detta har re:member en omfattande FAQ-sektion på sin hemsida, där många frågor om deras kreditkort besvaras. Vi kunde enkelt hitta information om leveranstider för kortet samt hur kreditgränsen kan höjas. Däremot saknades specifika uppgifter om rabattgränser för kortets lojalitetsprogram.

Öppningstider: Vardagar 08:00-18:00

Svarstid: -

Kontaktmöjligheter: Telefonsupport samt chat för befintliga medlemmar

Människa eller chatbot: -

Kvalitet på svar: Korrekta och relevanta svar

Språk: Svenska

Information utanför kundtjänst: FAQ

Samlet vurdering: 2/5 ⭐

För- och nackdelar med re:member kundtjänst

Fördelar

  • Telefonsupport
  • Omfattande FAQ

Nackdelar

  • Varken chat eller e-post

Vår bedömning av re:member kundtjänst

Besökare kan endast kontakta re:member via telefon. Befintliga kunder har visserligen möjlighet att skicka meddelanden efter inloggning, men detta gynnar inte potentiella nya kunder. Eftersom ingen chat erbjuds anser vi att re:member borde tillhandahålla kundtjänst via e-post.

Hemsidan har en genomgripande FAQ-sektion som besvarade majoriteten av våra frågor. Dock saknades information för att besvara samtliga, vilket gjorde att vi efterfrågar ytterligare kontaktmöjligheter. Den begränsade kundtjänsten påverkade därför vår bedömning av re:members kundtjänst negativt.

Swedbank

Swedbank erbjuder kundtjänst via både chat och telefon. Chatten består av en chatbot som gav oss snabba svar på våra frågor, men den kunde inte ge korrekt information om höjning av kreditgränsen. Eftersom Swedbank Mastercard saknar ett bonusprogram kunde vi inte få svar på eventuella begränsningar, och när vi istället frågade om kortet erbjöd bonus fick vi inget tydligt svar. Dessutom fanns ingen möjlighet att få support på engelska i chatten.

Bankens FAQ-sektion är relativt begränsad och kunde inte besvara våra frågor.

Öppningstider: Vardagar 09:00-18:00

Svarstid: Direkt svar i chatt

Kontaktmöjligheter: Chat och telefon

Människa eller chatbot: Chatbot

Kvalitet på svar: Inte korrekta svar

Språk: Svenska

Information utanför kundtjänst: FAQ

Samlet vurdering: 2/5 ⭐

För- och nackdelar med Swedbank kundtjänst

Fördelar

  • Chat och telefon
  • Chat fungerar inte på engelska

Nackdelar

  • Chat förstod inte alla frågor

Vår bedömning av Swedbanks kundtjänst

Swedbanks chatbot svarade snabbt på våra frågor, men svaren var inte alltid korrekta eller ens relevanta. Vi kunde inte heller få svar på våra frågor via Swedbanks FAQ-sektion. Vi hade gärna sett möjligheten att kontakta Swedbank via e-post, då svarsalternativen i chatten var bristfälliga. Dessa faktorer hade en negativ påverkan på vår bedömning av Swedbanks kundtjänst.

Coop

Coops kundtjänst erbjuder support via chat, telefon och e-post, vilket ger flera kontaktmöjligheter. Dock är chatten endast tillgänglig mellan kl. 10–16 och tillåter inte att användare formulerar egna frågor. Istället måste man välja bland förbestämda ämnen och navigera sig fram till rätt svar. Dessutom går det enbart att få svar på frågor om Coops övriga tjänster, inte specifikt om deras kreditkort.

FAQ-sektionen besvarar vanliga frågor om kreditkort, men kunde endast ge svar på en av våra frågor.

Öppningstider: Vardagar 09:00-18:00

Svarstid: Direkt svar i chat

Kontaktmöjligheter: Chat, e-post, telefon och kontaktformulär

Människa eller chatbot: Chatbot

Kvalitet på svar: Inte möjlighet att få svar på egna frågor

Språk: Svenska

Information utanför kundtjänst: FAQ

Samlet vurdering: 2.5/5 ⭐

För- och nackdelar med Coop kundtjänst

Fördelar

  • Telefon, chat och e-post

Nackdelar

  • Kan inte ställa egna frågor i chatten
  • Kan inte välja svarsalternativ om kreditkoret i chatten

Vår bedömning av Coops kundtjänst

Vi anser att Coops kundtjänst har vissa brister, särskilt när det gäller chatten. Den är endast öppen mellan 10 och 16, trots att den inte bemannas av en riktig person. Dessutom går det inte att ställa egna frågor eller få svar på ärenden som rör deras kreditkort. Chatten bör därför inte ses som en användbar kontaktmöjlighet för personer som är intresserade av kreditkort eller för befintliga kreditkortskunder. Däremot finns möjlighet att kontakta kundtjänst via e-post, vilket inte många kreditgivare erbjuder, samt via telefon, vilket vi upplever som positivt.

Nordea

Nordea erbjuder kundtjänst via chat, telefon och telefonsupport genom deras app. Chatbotten hade vissa svårigheter att förstå våra frågor, både på svenska och engelska, men genom de svarsalternativ som gavs kunde vi till slut hitta rätt information. Dock kunde vi endast få svar på en av våra frågor via chatten.

Eftersom Nordeas kreditkort inte erbjuder bonus frågade vi istället om begränsningar för deras cashback-program. Chatten kunde dock inte ge ett direkt svar på detta, utan hänvisade oss istället till en undersida om cashback. Även Nordeas FAQ-sektion visade sig vara begränsad, då vi inte kunde hitta svar på alla våra frågor.

Öppningstider: Vardagar 08:00-20:00

Svarstid: Direkt svar i chatt

Kontaktmöjligheter: Chat, telefon och prioriterad telefonsupport via app

Människa eller chatbot: Chatbot

Kvalitet på svar: Inte helt korrekta eller relevanta svar

Språk: Svenska och engelska

Information utanför kundtjänst: FAQ

Samlet vurdering: 3.5/5 ⭐

För- och nackdelar med Nordeas kundtjänst

Fördelar

  • Flera kontaktmöjligheter
  • Snabba svar via chatbot

Nackdelar

  • Kunde inte svara på alla frågor
  • Svar fanns inte i FAQ

Vår bedömning av Nordeas kundtjänst

Nordea erbjuder prioriterad telefonsupport för befintliga kunder, vilket vi ser som positivt. Detta gynnar dock inte övriga besökare. Det finns ändå möjlighet att kontakta support via både telefon och chat. Även om chatbotten inte förstod alla frågor direkt kunde vi smidigt få svar. Däremot fick vi inget korrekt svar på vår fråga om kortets lojalitetsprogram, och vi kunde inte heller hitta alla svar vi sökte i FAQ-sektionen. Trots vissa brister anser vi att Nordeas kundtjänst överlag håller en relativt god nivå.

Vår samlade bedömning av kreditgivarnas kundservice

Bankernas kundtjänst variera mycket. I vår undersökning, med utgångspunkt från våra tre frågor, fann vi stora variationer i kvaliteten på kundtjänsten. Dels när det kom till kontaktmöjligheterna som erbjöds men även korrektheten och relevansen i de svar som gavs. Utöver de andra faktorerna som vi har tagit hänsyn till är detta betyget för kortutgivarnas kundtjänst:

Kreditkort
Öppningstider
Kontaktmöjligheter
Betyg
American Express
Vardagar: 08.30 - 17
Telefon
🌕🌕🌕🌑🌑
SAS Eurobonus Mastercard
Vardagar: 08 -17
Chat och telefon
🌕🌕🌕🌕🌑
Preem
Vardagar: 08 - 17
Telefon
🌕🌕🌑🌑🌑
Bank Norwegian
Vardagar: 10 - 16
Chatt, e-post och telefon
🌕🌕🌕🌕🌑
re:member
Vardagar: 08 - 18
Telefon
🌕🌕🌑🌑🌑
Swedbank
Vardagar: 09 - 18
Telefon och chat
🌕🌕🌑🌑🌑
Coop
Vardagar: 09 - 18
Telefon och chat
🌕🌕🌗🌑🌑
Nordea
Vardagar: 08 - 20
Telefon, telefon i app och chatt
🌕🌕🌕🌗🌑

Därför är kreditkortsutgivarnas kundservice så viktig

Kundtjänst spelar en avgörande roll när det gäller säkerhet och bekvämlighet. När kunder skaffa ett kreditkort innebär kommer det med ett stort ekonomiskt ansvar. Därför är det viktigt att kunder enkelt kan få tillgång till information om kortets funktioner, begränsningar och villkor. Dessutom kan tillgång till nödvändig information om lojalitetsprogram och restriktioner spara tid och frustration för kunder.

Några av anledningarna till att det är viktigt med bra kundservice:

  • Säkerställer snabb kortspärr vid förlust eller stöld
  • Ger nödvändig information om kortets fördelar och begränsningar
  • Trygghet genom professionell hantering av förfrågningar
  • Minska väntetiden och frustrationen vid förfrågningar om banktjänster
  • Säkerställer att du får den service du har rätt till

Vilka förbättringar vill vi se?

Medan vissa banker imponerade på oss med sina snabba svarstider och många kontaktkanaler, hade flera kreditgivare tydliga förbättringsområden. Det här är några av de förbättringar som vi skulle vilja se:

  • Det är förståeligt att kreditgivare håller sin telefonsupport öppen under ordinarie kontorstider. Dock sammanfaller dessa tider ofta med när många kredittagare själva arbetar, vilket kan göra det svårt att hitta tid för att kontakta kundtjänsten. Att erbjuda längre öppettider, exempelvis på kvällar eller helger, skulle därför göra kundservicen mer tillgänglig och anpassad efter kundernas behov.
  • Fler kontaktmöjligheter som e-post och chatt med riktiga människor, inte bara chatbots
  • Möjligheten att få mer exakta svar på frågor
  • Tillgänglighet på flera språk för att nå ut till fler kunder
  • Större omfång av frågor i befintliga FAQ-sektioner

Exempelvis skulle re:member kunna förbättra sin service avsevärt genom att införa chatt eller e-post som alternativ till telefon. American Express, Coop och Preem bör också överväga att erbjuda kundsupport utanför appen för att göra tjänsten mer tillgänglig.

Sammanfattning av vår kundtjänst undersökning

Vår undersökning visar att det är stor skillnad mellan de olika kreditgivarnas kundtjänst. Vissa kreditgivare har flera kontaktmöjligheter, medan andra endast erbjuder ett eller två olika sätt för kunder att nå deras kundtjänst.

Dålig kundservice kan få negativa konsekvenser, särskilt om du har tidskänsliga frågor eller inte får svar på frågor om skulder och fakturor. När du väljer kreditkort är det bra att ha bankens kundtjänst i åtanke. Man vet aldrig när man kommer att behöva kontakta dem.

Frågor och svar om kundtjänst undersökning

Vilken kreditgivare har bäst kundtjänst?
Varför är kundtjänsten viktig?
Vilka är konsekvenserna av dålig kundtjänst för en kreditgivare?
Vad är bra kundservice för ett kreditkortsföretag?
Varför får kreditgivare med chat för medlemmar sämre betyg?
Mikael Nilsson

Mikael Nilsson är Kortios alldeles egna bonusjägare med ett stort intresse för kreditkorts lojalitetsprogram och resor. Han är expert på att identifiera trender och förändringar på marknaden och har koll på allt du behöver veta för att välja rätt kreditkort.

Publicerad: 2025-02-11 Senast uppdaterad: 2025-03-27