Undersökningen genomfördes genom en enkät som skickades ut via e-post i april 2025 till ett urval av 30 000 personer som hade tecknat ett kreditkort hos Bank Norwegian under 2024. Frågorna i enkäten var utformade för att undersöka olika aspekter av CashPoints-programmet, som till exempel hur tydligt det upplevs, hur poängen används, och vilka förbättringsförslag kunderna har. Totalt bestod enkäten av 10 frågor, specifikt inriktade på kundernas erfarenheter och åsikter om CashPoints-systemet. En av frågorna gällande hur nöjda användarna är med Bank Norwegians lojalitetsprogram gav otydliga svar. Detta kan bero på att vår betygskala uppfattades som otydlig eller att anvädare inte ansåg sig vara tillräkligt insatta i lojalitetsprogrammet. Därav valde vi att utesluta frågan samt svaren i denna undersökning.
Sammanlagt 34 personer svarade på enkäten. Även om urvalet är begränsat, ger resultaten en intressant inblick i hur vissa användare ser på fördelarna och begränsningarna med lojalitetsprogrammet.
Enkätens första fråga handlade om ifall kunderna använder sitt Bank Norwegian kreditkort aktivt för att maximera sina CashPoints. Mer än hälften, 60% svarade att de inte använder kreditkortet aktivt för att få mer CashPoints, detta kan bero på brist på information eller motivation. Samtidigt svarade 40% att dem använder kortet regelbundet för att få mer CashPoints.
Endast 31% har använt sina CashPoints till resor, medan enkäten visar att hela 69% inte har använt sina CashPoints. Detta kan indikera att majoritet av Bank Norwegians användare inte har tillräckligt med information kring möjligheterna som erbjuds med CashPoints. Det kan även finnas fler anledningar till att cashpoints inte har använts, exempelvis
Av de 31.4% som har använt sina CashPoints har majoritet av kunderna använt sina poäng till att boka resor. Detta är även det primära användningsområdet för poängen. Det är även möjligt att använda poäng för andra reserelaterade produkter som platsreservation samt för att få extra baggage på resan.
Det finns delade åsikter om huruvida det är enkelt att använda CashPoints eller inte. 55% anser att det är lätt att använda CashPoints medan 45% upplever att det inte är enkelt att använda poängen. Av de som anser att det är svårare att använda CashPoints kan förklaring finnas till varför majoritet av användare inte har använt sina poäng.
53 % av användarna tycker att det är tydligt hur CashPoints lojalitetsprogram fungerar, medan 47 % tycker att det är otydligt. Nästan hälften av alla kunder upplever alltså viss förvirring och oklarhet kring bonussystemet. Det tyder på att kommunikationen kring villkor och användning behöver förbättras.
År 2018 införe Bank Norwegian en maxgräns för hur mycket bonus som kan tjänas in med kortet, endast köp upp till 100 000 kr/år är bonusgrundande. Dock är det endast 20% av användarna som har nått maxgränsen för intjänandet av CashPoints medan 80% inte har genomför köp som har nått gränsen. Detta visar på att majoritet av användarna inte påverkas negativt av lojalitetprogrammets maxgräns.
Förutom att endast 20% når maxgränsen för bonus, så är det endast 27% som upplever maxtaket som begränsande. Hela 74% ser inte lojalitetsprogrammets maxtak som ett hinder.
Vi frågade Bank Norwegians användare om vilka förbättringar de önskar se för lojalitetsprogrammet. De två mest återkommande önskemålen var:
Trots viss kritik kring tydlighet och begränsningar, är majoriteten positiva och anser att kortet är värt att rekommendera till andra. 74% av användarna svarade att de skulle rekommendera Bank Norwegian kreditkort till andra, medan 24% svarade att de inte skulle rekommendera kortet till andra.
Undersökningen visar att en majoritet av användarna inte aktivt försöker maximera sina CashPoints, vilket kan tyda på att många antingen saknar kunskap om hur systemet fungerar eller inte ser ett tillräckligt stort värde i att göra det. Trots att många samlar poäng är det relativt få som faktiskt har använt dem, och de som gjort det har främst använt dem till resor, vilket ligger i linje med programmets syfte.
Upplevelsen av hur enkelt det är att använda poängen är delad. Vissa anser att CashPoints är lätt att förstå och använda, medan andra upplever lojalitetsprogrammet som krångligt eller otydligt. Nästan hälften anser att det inte är tydligt hur poängen kan användas, vilket pekar på ett behov av bättre kommunikation och vägledning.
Få användare har nått den maxgräns som finns för intjänade CashPoints, men bland de som har gjort det upplevs den som ett hinder. Bland förbättringsförslagen är de vanligaste önskemålen att poängen borde vara mer värda samt att taket för intjäning höjs.
Trots blandade upplevelser kring användarvänlighet och tydlighet, är majoriteten positiv till programmet och skulle rekommendera kreditkortet till andra som vill samla poäng till resor.
Elin Persson är innehållsansvarig på Kortio och har en bakgrund inom marknadsföring. Som en viktig del av redaktionsteamet ser hon till att innehållet är både relevant och lätt att förstå, och hon är alltid redo att hjälpa till när det dyker upp frågor eller funderingar kring ekonomi och kreditkort.