Reseförsäkring via Mastercard och VISA
En sak som många upplever som förvirrande när det gäller kreditkort är vem som egentligen ger ut kortet och den tillhörande försäkringen. Om du till exempel har ett Swedbank Mastercard, är det då Mastercard eller Swedbank som ansvarar för reseförsäkringen? Svaret på denna fråga är ganska komplicerat. Visa och Mastercard erbjuder det betalnätverk som möjliggör kortanvändning. Alla banker och kortutgivare köper in denna tjänst från någon av dem. Själva villkoren för korten, som avgifter och förmåner, bestäms däremot av banken/kortutgivaren.
Om kortet har en försäkring, samt villkoren för denna, bestäms således av kortutgivaren. De samarbetar även med ett försäkringsbolag som sköter all administration kring försäkringen. Därför går det inte att säga vilket av Visa eller Mastercard som har bäst försäkring.
Reseförsäkring via Amex
För att krångla till det ytterligare så finns också American Express. De är både ett betalningsnätverk och en kortutgivare. Därför bestämmer de själva villkoren på de försäkringar som kommer med Amex-korten. Amex försäkringar anses generellt vara väldigt bra men kortens höga årsavgifter drar ner det totala betyget.
Jämför kreditkort med reseförsäkring
Nästan alla kreditkort har en reseförsäkring, dock kan det skilja sig ganska mycket kring vad som ingår i försäkringen och vilka villkor som gäller. Reser du ofta kan det därför vara värt att läsa det finstilta och jämföra till exempel vilka försäkringen täcker (dig själv eller hela resesällskapet?), vad som är den maximala ersättningsnivån för olika typer av incidenter samt vid vilka scenarier försäkringen kan vara till hjälp.
Försäkring är dock inte den enda aspekten du behöver ha i åtanke när du väljer kort. Avgifter, kreditvillkor och andra förmåner spelar också in. Idag när många kort på marknaden är gratis är det ett bra alternativ att ha två kort. Då kan du ha ett som har en bra försäkring och som du använder till att boka resor, och ett som är bättre ur andra aspekter och till exempel ger dig bonus på dina vardagsinköp.
Hur gör man om olyckan är framme?
Om något händer som gör att du behöver nyttja försäkringen ska du vända dig till det försäkringsbolag som kortutgivaren samarbetar med. Du hittar en länk till dem och information kring hur du anmäler en skada på kortutgivarens hemsida. För att du ska få ersättning är det väldigt viktigt att du dokumenterar allt kring händelsen, och detta så fort som möjligt. Har till exempel ditt bagage skadats – fota skadan direkt. Är flyget försenat, fota tavlan med flyginformation och spara eventuella email och meddelanden du får från flygbolaget. För att avbeställningsskyddet ska gälla krävs också ofta att du har ett intyg från en läkare om resan ställs in på grund av sjukdom.