Mynt är ”mer än bara ett företagskort”. Deras plattform erbjuder en helhetslösning för företag som vill få överblick på, och enkel administration av, utgifter, kredit, kvittohantering och bokföring. Detta nås via ett konto hos Mynt som deras kreditkort kopplas till.
Bland annat kan integrering ske med ett flertal bokföringsprogram vilket innebär att kortinköpen automatiskt kan bokföras och underlag laddas upp via app, mail eller Mynts plattform.
En av de stora fördelarna med Mynt är enkel kvittohantering och att de anställda inte behöver genomföra egna utlägg. När ett kortinköp skett skapas en notis av appen som påminner att underlaget behöver fotas. Gå in i appen och fota kvittot varpå det direkt kopplas till transaktionen.
I appen går det även att exempelvis välja inköpskategori, taggar samt ange annan information. Det gör att transaktionerna sedan blir mycket enkla att filtrera och hitta i efterhand.
Att hantera företagets utgifter kan vara krångligt. Mynt gör det enkelt.
Genom att integrera Mynt till företagets bokföringssystem kan kvitton automatiskt bokföras. Bland annat kan integration ske mot Fortnox, P:E, Björn Lundén och Visma. Det är även möjligt att exportera information via SIE, CSV eller Excell-filer.
Har kortinköpet genererat ett digitalt kvitto? Skicka in PDF-filer eller bildfiler till Mynt varpå underlagen automatiskt matchas mot aktuell transaktion. Filerna kan skicka in genom att leverantörens mail vidarebefordras, nytt mail eller genom uppladdning på hemsidan. En fördel med tjänsten är att underlagen kan laddas upp i bulk. Tjänsten ingår däremot inte på gratisnivån Essential men kan tecknas som tillägg.
Via appen eller via plattformen som nås online kan flera säkerhetsinställningar genomföras på korten. Bland annat:
Efter att ett konto har skapats på Mynt kan ansökan om kredit på deras kreditkort ske. Som högst går det att få en kredit på 5 000 000 kronor. Kreditnivån användas av samtliga kortanvändare och kan justeras individuellt. Om ett företag får en kredit på 100 000 kronor, och har tre kort, kan exempelvis dessa kort anges ha en gräns på 40 000 kronor, 55 000 kronor respektive 5 000 kronor.
Det går även att sätta in pengar på kortkontot och på detta sätt använda det som ett debetkort. Denna lösning är även smidig om ett större inköp planeras som inte ryms inom kreditutrymmet.
Via så kallad auto top-up kan automatisk överföring ske till kortkontot, exempelvis vid större kortinköp.
Återbetalning av utnyttjad kredit sker via:
Om återbetalning ska ske av hela beloppet, varannan vecka, sker detta via autogiro. Enda kostnaden som tillkommer är månadsavgift på 59 kronor.
Önskas återbetalning ske via månadsfaktura kostar det 59 kronor i månadsavgift samt 0,45 % av utnyttjat kreditbelopp. Med detta val finns även möjligheten att betala ett lägre belopp och därmed delbetala över flera månader. Då uppstår även räntekostnad på 1,95 % per månad.
Månadsfakturan har 10 dagars betalningstid och lägsta belopp att betala varje månad är 10 % av det totala beloppet.
Hos Mynt har alltid företaget som tecknat avtal betalningsansvar för utnyttjad kredit. Det är alltså aldrig den anställde som har detta ansvar.
Mynt kan tecknas på tre olika kontonivåer. För det allra minsta företaget passar troligtvis Essential bäst. Med Premium och Enterprise ingår däremot fler kort, integrationer och anpassningar till företagets behov.
Vilken nivå passar ditt företag? Enklast är att boka en demo av Mynt, via hemsidan, varpå personal visar olika funktioner och tjänster.
Essential är gratis för aktiebolag och erbjuder en ”allt-i-ett lösning” som passar för företag på upp till 10 medarbetare som behöver ha egna kort. För övriga bolagsformer kostar Essential 199 kronor per månad.
Med denna kontonivå får företagaren bland annat tillgång till fysiska och virtuella Visakort, debet- och kreditfunktioner samt en mängd tjänster som underlättar utläggshantering. Bland annat notiser i realtid, attestflöde, integration med bokföringssystem och möjlighet att välja projekt/kostnadsställe.
Premium är kontonivån över Essential och passar företag som prioriterar ”ett komplett system med översikt över alla utgifter”. De första 15 användarna är gratis men det går att ha fler kort mot en ökad månadskostnad.
Några av de tjänster som ingår, utöver vad som ingår i Essential, är obegränsat antal användare, ”Smarta kvitton” (läs mer högre upp i recensionen), premiumsupport och premiumintegrationer. Exempelvis går det att se köptrender, analysdata i realtid samt skapa integration med Microsoft Dynamics.
Enterprise är premiumnivån hos Mynt. Kontonivån passar för ”företag och koncerner som spenderar 1 miljon eller mer per månad”. Företagen inom denna kategori har oftast mer än 100 anställda.
Med Enterprise får företaget samtliga fördelar som ingår i Premium samt skräddarsydda integrationer, rabatter, cashback och funktioner. Med andra ord anpassas tjänsterna efter företagets behov vilket även återspeglas i en individuell prissättning.
Med tre olika kontonivåer passar Mynt för de flesta företag som vill förenkla administrationen kring kvittohantering, kortinköp och bokföring. Detta främst genom sömlös integration med ett flertal bokföringsprogram som exempelvis Fortnox och Visma. Betala med kortet – fota kvittot – inköpet bokförs automatiskt. Med flera kringliggande tjänster bli administrationen ännu enklare och smidigare.
För de minsta aktiebolagen, med upp till 10 medarbetare, går det att få gratis kreditkort med ett flertal funktioner som underlättar kortinköpen. Det enda som tillkommer är avgiften utifrån önskemål om återbetalningsalternativ. Även för enskild firma och handelsbolag erbjuder Mynt samma smidiga funktioner men då mot en månadsavgift på 199 kronor.
För företag med fler anställda alternativt behov av realtidsanalyser och fler integrationer passar Premium bättre. Med högsta nivån, Enterprise, nås helt individuellt anpassade funktioner.
Är målet att företagskortet ska underlätta administrationen vid kortinköp? Då är Mynt helt rätt kreditkort. Det uppnås via exempelvis integration med bokföringsprogram, attesteringsnivåer, grupper av kortanvändare, projekthantering och ”taggar” på utgifterna. Med olika kontonivåer nås dessa förmåner av både mindre och större företag.
2024-03-14