Under andra kvartalet 2025 gjorde Northmill en rekordvinst. En vinst som beror på en kraftig ökning av antalet kortkunder samt ”stark expansion inom B2B samt förbättrad kreditkvalitet”. Den svenska utmanarbanken Northmill grundades 2006 och erbjuder banktjänster för både privatpersoner och företag. Detta med bland annat kort, lån och företagskonton. Tillväxten har varit kraftig och för andra kvartalet i år redovisas ett rekordresultat, något som Finanstid rapporterat om. En bidragande orsak till rekordresultatet är att Northmills bankkort tar allt större marknadsandelar. Ett kort som för många är första steget in till Northmill Bank och dess övriga tjänster.
I slutet av juni 2025 hade Northmill 92 000 kort utfärdade till privatpersoner. I jämförelse mot juni 2024 är det en ökning med 136 %. Efterfrågan på kortet har även hållit i sig under sommaren vilket innebär att Northmill, i slutet av augusti, hade 140 000 kortkunder.
En orsak till den kraftiga ökningen under sommaren kan vara den kampanj som fortfarande är aktuell. En kampanj som ger nya kortkunder 101 kronor i sign-up bonus. Detta utan att kunden behöver betala något för vare sig kort eller konto.
En annan bidragande orsak kan vara att Northmill är ensamma om att erbjuda ett kort helt utan avgifter men med alla standardfunktioner. Det kan exempelvis jämföras mot Klarna som är utan årsavgift och valutapåslag men som inte erbjuder kontantuttag.
Northmillkortet har ingen årsavgift och kan användas för kontantuttag eller inköp i utländsk valuta utan att kostnader uppstår. Dessutom ingår reseförsäkring.
Dessa fördelar gör att Konsumenternas, i en stor jämförelse av olika kort, anger att Northmill är kortet med mest förmånliga villkor på utlandsresor.
Elin Persson är innehållsansvarig på Kortio och har en bakgrund inom marknadsföring. Som en viktig del av redaktionsteamet ser hon till att innehållet är både relevant och lätt att förstå, och hon är alltid redo att hjälpa till när det dyker upp frågor eller funderingar kring ekonomi och kreditkort.