Swish lanserar en mobil betalningslösning som liknar Apple Pay och Samsung Pay. Än så länge kan däremot tjänsten bara användas med Android.
I Sverige använder 8,6 miljoner invånare Swish för enkla, och snabba, betalningar. En betalningsmetod som vuxit mycket snabbt och nu är den näst vanligaste betalningsmetoden för E-handel. Det är bara debetkort som är vanligare.
Swish används även i allt större utsträckning vid handel i fysiska butiker. Från början erbjöds betalningsalternativet nästan enbart av föreningar och småföretag men nu börjar även större butikskedjor erbjuda sina kunder att betala med Swish. Med den nya funktionen, att kortbetalning kan ske via Swish, förväntas betalningar i fysiska butiker öka. Detta genom att appen kan användas på ett liknande sätt som Apple Pay.
I likhet med exempelvis Apple Pay och Samsung Pay behöver bankerna ansluta sig till tjänsten för att mobilbetalning ska kunna erbjudas. Än så länge är bara Sparbank Syd ansluten men antalet banker förväntas öka succesivt. Till en början är tjänsten dessutom bara öppen för mobiler med Android. Det förväntas lanseras för iOS ”någon gång under 2025”
Om den bank som Swish är kopplad till är ansluten kommer detta visas via information i appen. Användaren kan då registrera kort i appen på ett liknande sätt som i övriga mobila betalningslösningar. Därefter sker betalning genom att mobilen hålls nära betalningsterminalen. Inloggad i Swish går det sedan att se alla transaktioner samt vilket kort som debiterats.
Med den nya betalningsfunktionen blir Swish en utmanare till de stora aktörerna inom mobila betalningar, Apple Pay och Google Pay. Grundfunktionerna är identiska även om det finns vissa skillnader mellan de olika betalningsalternativen.
Lozan Hamid är en begåvad ekonomistudent med en lovande framtid inom kreditbranschen. Med en stark grund i finans, privatekonomi och rådgivning samt en imponerande analytisk förmåga kommer Lozan att fortsätta vara en viktig resurs för Kortio och dess läsare genom att bidra till att hålla innehållet uppdaterat och relevant.