Den 22 juni lanserades Klarnas nya medlemskortsfunktion för att du ska kunna spara tid och pengar med Klarna-appen. Nu behöver du som är app-användare inte ha med dig det fysiska klubbkortet för att samla poäng och förmåner. En stor andel svenskar missar frekvent olika butikserbjudanden för att de inte har sitt kort med sig. Med den nya funktionen är problemet ur världen och du kommer smidigt åt klubbkortet digitalt.
Den nya funktionen i Klarna-appen löser många av de utmaningar och begränsningar som många upplever med fysiska kort. Tjänsten möjliggör för användare att digitalisera sina fysiska medlemskort på ett och samma ställe, därmed blir det lättare för konsumenter att komma åt korten direkt i Klarna-appen. Det är tack vare Klarnas förvärv av den digitala plånboksleverantören Stocard som den nya tjänsten är möjlig.
En färsk undersökning visar att medlemskort och lojalitetsprogram är uppskattade av konsumenterna. Enligt denna studie har hela 76 procent av svenskarna ett eller flera medlemskort. Av dessa kortinnehavare använder 56 procent sina kort minst en gång i veckan. I dagsläget kräver många lojalitetsprogram att konsumenter har med sitt fysiska kort till butiken, något många tycker är opraktiskt. Det är till och med så att 32 procent av svenskarna väljer bort att bli klubbmedlemmar då de redan har nog med fysiska kort att bära runt på.
- Fysiska medlemskort innebär ofta krångel i dagens digitala värld och lämnas därför ofta hemma, vilket resulterar i att konsumenter går miste om erbjudanden och att handlare missar en möjlighet att stärka kundlojaliteten. Genom att utrusta Klarnas app-användare med ett digitalt verktyg för att samla sina medlemskort ger vi möjligheten att skörda frukten av butiksköp på ett smidigare sätt, vilket bidrar till att man som kund får avkastning på varje spenderad krona, säger Björn Goss, produktchef på Klarna och grundare av Stocard.
Samma undersökning visar också att 74 procent av svenskarna är positivt inställda till att nyttja en app som samlar alla medlemskort mobilt istället för att tvingas bära med korten fysiskt. 62 procent av alla svenskar, flest av alla de 19 länder som deltar i studien, säger att de inte alltid har med sig samtliga medlemskort när de är ute och shoppar. De missar därmed frekvent olika butikserbjudanden för att de betraktar de fysiska korten som opraktiska. Nu slipper många gå miste om bonuspoäng, erbjudanden och andra förmåner. Klarnas nya funktion stödjer drygt 8 000 lojalitets- och klubbprogram runt hela världen, alltifrån skönhet och kläder till teknik och matvaror inkluderas.
Klarnas digitala medlemskortsfunktion finns idag i Klarna-appen i 18 länder: USA, Kanada, Storbritannien, Irland, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Polen, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Spanien, Portugal och Italien. Under 2022 kommer funktionen att lanseras på ytterligare marknader.
- Vi vill ge konsumenter världens bästa shoppingupplevelse, oavsett om det är online eller på shoppinggatan. Efter lanseringen av vårt revolutionerande nya verktyg för virtuell shopping, fördjupar vi oss nu i fysisk detaljhandel genom att hjälpa konsumenter att spara tid och pengar - oavsett var de handlar. Genom att utrusta användarna med ett digitalt verktyg för att enkelt kunna lagra och hämta sina medlemskort, höjer vi den fysiska shoppingupplevelsen till en ny nivå, säger David Fock, Chief Product Officer på Klarna.
Klarnas befintliga lojalitetserbjudande, Klarna rewards club stärks av den nya funktionen. Sedan programmet lanserades i september 2020 har det fått över 4 miljoner medlemmar i USA och Australien, och dessutom precis lanserats på sex ytterligare marknader. Som medlem i Klarna Reward Club tjänar du in poäng oavsett om du väljer att betala med en gång, senare eller via delbetalning. Det enda kravet är att betalningen görs via Klarna. Poängen löses in i Klarna-appen för att erhålla premier hos världsledande varumärken som till exempel H&M, Amazon och Foot Locker. Medlemmarna får exklusiva erbjudanden och tidigare tillgång till produktlanseringar från särskilt utvalda handlare.
Cia har arbetat som ekonomisk rådgivare och har en lång och bred bana som journalist och redaktör bakom sig. De senaste åren har hon även jobbat som content writer med inriktningar som finans, hållbarhet, turism, industri och livsstil.