Det svenska betallösningsbolaget Klarna storsatsar på USA, bland annat genom att släppa Klarna-kortet. Kortet lanseras som en billigare lösning jämfört med traditionella kreditkorten – och det behövs. Totalt har amerikanerna nästan 900 miljarder dollar i kreditkortsskulder vilket motsvarar i snitt 35 000 kronor per vuxen invånare. Nyheten om ett kort som saknar både årsavgift och ränta mottogs därför med stort intresse i USA och mer än en miljon amerikaner hade skrivit upp sig på väntelistan innan kortet lanserades.
Klarnas kort är kopplat till kundens vanliga klarnakonto vilket ger samma valmöjligheter vad gäller betalningsalternativ när man handlar med det fysiska kortet i en kassa som när man betala med Klarna online. Betalningen kan utan extra kostnader delas upp i fyra delar som betalas av under två månader. Detta innebär alltså att kunden får 60 räntefria dagar på alla köp. Kortet är dessutom billigt jämfört med många andra kort – helt gratis det första året och $3.99 per månad därefter.
Alla är dock inte positiva till de betallösningar som Klarna och deras konkurrenter erbjuder. Kritiker menar att möjligheten att betala senare för vardagsutgifter såsom livsmedel och transport lurar kunderna att handla för mer än de kan betala vilket snarare ökar skuldsättningen, speciellt i en tid som denna när inflationen är hög och allt fler får svårt att få sin vardagsekonomi att gå ihop.
Pay later-tjänster dit Klarnas kort räknas definieras inte som kreditkort enligt amerikansk lagstiftning. Därför behöver dessa företag inte göra en lika noggrann kreditprövning och som en konsekvens attraherar de främst personer med låga inkomster och dålig kredithistorik. Denna grupp är redan sårbar och överskuldsatt och riskerar att hamna i en värre situation om de använder pay later-tjänster. Även om kort som Klarnas är räntefria och inte har påminnelseavgifter hamnar den som missar många betalningar tillslut hos ett inkassobolag vilket medför stora kostnader och försämrad kredithistorik för kunden.
I Klarnas modell bygger det maximala kreditbeloppet på kundens tidigare historik hos Klarna. Den som handlar mycket genom tjänsten och betalar punktligt får en högre kreditlimit medan den som missköter sig inte längre kommer kunna handla på avbetalning över huvud taget. Denna modell verkar enligt Klarnas siffror fungera sådär och företaget har redovisat höga kreditförluster. Dessa siffor har hittills bortförklarats som en konsekvens av hög tillväxt. av Klarnas ledning I slutet av augusti gick bolaget dock ut med att man genomför en sänkning av kreditgränserna, framförallt i USA.
Håkan en erfaren och skicklig skribent på Kortio som har en bakgrund inom psykologi, IT och språk. Hans noggrannhet och objektivitet gör honom till en pålitlig källa till information för besökare, och hans intresse för ämnen som privatekonomi och resor ger hans artiklar och recensioner en extra dimension.