Med ”Betalningsfri månad” aktiverad behöver du inte betala kreditkortsskulden för aktuell månad. Hela beloppet skjuts istället upp till kommande faktura. Fördelen är att skulden kan bli lättare att hantera. Nackdelen är att räntekostnad uppstår samt att flera krav måste vara uppfyllda för att tjänsten ska kunna användas.
Om funktionen ”Betalningsfri månad” aktiveras innebär det att kreditkortsfakturan inte behöver betalas. Det kan därmed vara en lösning en månad då privatekonomin inte ens räcker till för att betala det belopp som anges som ”lägst att betala” på kreditkortsfakturan.
Hur betalningsfri månad aktiveras skiljer sig åt mellan olika kreditkort. Om det inte tydligt framgår på hemsidan, eller i appen, bör kundtjänst kontaktas. Aktivering brukar kunna ske via exempelvis:
Eftersom fakturabeloppet skjuts upp till kommande faktura uppstår räntekostnad för denna period.
Exempel:
En person använder ett kreditkort med 20 % i ränta och får en kreditkortsfaktura på 15 000 kronor. Personen har fått ovanligt låg inkomst den månaden och väljer därför att aktivera betalningsfri månad på fakturan. Därmed behöver inte fakturabeloppet betalas utan skjuts upp till kommande månad.
Förutsatt att inte fler kortinköp sker under kommande månad kommer fakturabeloppet nu vara på 15 250 kronor. Detta eftersom räntekostnad uppkommit på de 15 000 kronor som skjutits upp.
Det varierar något mellan olika kreditkortsföretag gällande vilka krav som måste vara uppfyllda för att betalningsfri månad ska kunna aktiveras. Några vanliga krav är:
• Haft kortet X månader
Det kan finnas krav att kortinnehavaren måste ha haft kreditkortet i exempelvis 6 månader innan första gången betalningsfri månad aktiveras.
• Tidigare korrekta betalningar
De senaste, exempelvis tre, månadsbetalningarna ska ha skett utan anmärkning. Med andra ord får betalningarna inte skett efter fakturans förfallodatum.
• Ej förfallen faktura
Betalningsfri månad kan inte aktiveras på en faktura som redan är förfallen. Aktivering måste därmed alltid ske innan förfallodatum. Det kan exempelvis vara krav på att tjänsten kan utnyttjas fram till att det är fem dagar kvar till förfallodatum.
• Antal tillfällen per år
Det finns alltid en begränsning för hur ofta som tjänsten kan utnyttjas per kalenderår. En vanlig gräns är två tillfällen men detta kan skilja sig åt mellan olika kortutgivare.
• Ej tillfällen i följd
Om betalningsfri månad kan utnyttjas mer än en gång per år får detta aldrig vara två månader i följd. Används tjänsten på fakturan i april går det alltså inte att även få betalningsfritt i maj.
• Tillräcklig kredit
Eftersom skulden skjuts upp till kommande månad uppstår räntekostnad. Det krävs därmed att kvarvarande kredit att utnyttja är så stor att dessa räntekostnader täcks med viss marginal. I annat fall kan kortföretaget neka betalningsfrihet.
De flesta kreditkort som har betalningsfri månad erbjuder detta till samtliga kunder som uppfyller kraven. Detta exempelvis att tidigare fakturor ska vara betalda i tid eller att betalningsfritt bara får aktiveras två gånger per kalenderår.
Det finns däremot undantag. En del kreditkortsföretag väljer att enbart erbjuda betalningsfria månader till utvalda kunder. Det kan då exempelvis framgå på fakturan att detta val finns tillgängligt eller att information skickas ut via sms/mail. Det är sedan upp till kortinnehavaren att välja om tjänsten önskas användas eller inte så länge som den erbjuds.
Flera av kreditkorten från Entercard, exempelvis re:member flex, har betalningsfria månader. Här presenteras de villkor som gällde 2025, som ett exempel på hur betalningsfrihet kan se ut i praktiken.
Betalningsfri månad bör enbart ses som en kortsiktig lösning. Detta exempelvis om en person tillfälligt fått betydligt lägre inkomst än under övriga månader och att utgifterna därmed önskas ”skjutas upp”.
Tjänsten bör däremot inte användas vid ekonomiska problem och svårigheter att hantera kreditkortsfakturan och andra skulder. Då är det bättre att kontakta lån- och kreditgivare för att exempelvis skapa en avbetalningsplan.
Håkan en erfaren och skicklig skribent på Kortio som har en bakgrund inom psykologi, IT och språk. Hans noggrannhet och objektivitet gör honom till en pålitlig källa till information för besökare, och hans intresse för ämnen som privatekonomi och resor ger hans artiklar och recensioner en extra dimension.