American Express (Amex) har lanserat American Express Platinum helt i metall i Norden. Även om det i USA är vanligt med kort i metall är fenomenet relativt nytt i Sverige. Detta drar man nytta av i sin marknadskommunikation. Med ett kreditkort i metall tänker sig American Express att användarna exempelvis ska kunna tända en eld, tälja fiskeredskap och öppna kapsyler.
Den nya varianten av kreditkortet Platinum innehåller egentligen samma fördelar som tidigare. Skillnaden är som sagt att den nu finns helt i metall, vilket innebär en del fysiska fördelar. Och det är just materialvalet som fokus ligger på i marknadsföringen av kortet, snarare än de rabatter, förmåner och service som kortet ger.
Lanseringen har bland annat skett med hjälp av den norske skådespelaren Kristofer Hivju. Han är framförallt känd för sin roll som Tormund Giantsbane i serien Game Of Throne, och precis som i sin karaktär i serien, spelar han även i reklamfilmen en karaktär med hemvist i skogen. Amex vill med detta demonstrera den praktiska nyttan av metallkortet, som något du ska kunna använda för att tälja, hacka med på trä, tända eld med mera. Helt klart ett nytt och underhållande sätt att lyfta fram kortets praktiska fördelar.
– Platinumkortet har tack vare sina förmåner alltid varit en hjälte inne stan. I och med metallutförandet blir det nu även en hjälte ute i naturen. Det går också i linje med det nya resebeteendet vi ser bland nordbor, där storstad och lyxiga resorts byts mot äventyr och upplevelser i vår egen storslagna natur, säger Johanna Diesner, marketing executive på American Express i Norden.
American Express är en populär kortutgivare som i dagsläget ger ut några av världens mest exklusiva kreditkort. Deras kort Platinum, som nu alltså finns tillgängligt i metall, är ett premiumkort med många fördelar. Kreditkortet ger bonuspoäng på alla inköp, fri tillgång till flygplatslounger världen över, fast track genom säkerhetskontroll, concierge service, kompletterande reseförsäkring för hela familjen, möjlighet till uppgradering och förmåner på hotell, events med mera.
Platinumkortet har i dagsläget en årsavgift på 6600 kr, ett av de dyrare på marknaden. Om man ansöker om kortet senast 30 september 2019, får man just nu 0 kr i medlemsavgift de tre första månaderna (värde 1650 kr).
Trots att den nya versionen av kreditkortet finns tillgänglig för alla, är detta ett premiumkort som riktar sig framförallt till de som använder sin kredit i stor omfattning varje månad för att få ut maximalt av kortet.
Håkan en erfaren och skicklig skribent på Kortio som har en bakgrund inom psykologi, IT och språk. Hans noggrannhet och objektivitet gör honom till en pålitlig källa till information för besökare, och hans intresse för ämnen som privatekonomi och resor ger hans artiklar och recensioner en extra dimension.