Amazon lanserar ett kreditkort för kunder med svagt kreditvärde
Amazon har hittat ett sätt att få sina kreditkort i händerna på fler människor. E-handelsjätten lanserar ett nytt kreditkort för kunder med dålig kreditprofil eller total avsaknad av kredithistorik.
Tillsammans den börsnoterade banken Synchrony Financial har de tagit fram ett nytt kreditkortsprogram, rapporterar CNBC. Syftet med lanseringen av kreditkortsprogrammet, som går under namnet ”Amazon Credit Builder”, är att satsa på ett nytt segment, som tidigare stått utanför Amazons kreditkort och lojalitetsprogram.
Genom att delta i programmet kan potentiella kunder, med dålig kreditprofil eller ingen kreditprofil alls, höja sin kreditvärdighet. Amazons mål är att detta ska leda till att fler på sikt ska kunna ansluta sig till deras kort.
Kreditkortsprogrammet innehåller utbildning om finansiell privatekonomi och bidrar med verktyg och tips för att hjälpa användare bygga upp sin kreditprofil. När låntagare så småningom visat att de fått tillräckligt med kunskap och kan betala tillbaka lånen, får de tillgång till Amazons kreditkort.
Kortet har samma förmåner, som 5% tillbaka på inköp, som kommer med det populära Amazon Store-kortet. I det skedet kommer kreditkortet att erbjuda en kreditnivå på samma summa som är insatt på kortet.
Med den relativt låga kreditnivån skapas en viss kreditsäkerhet. Samtidigt öppnas möjligheten upp för en helt ny målgrupp att utnyttja fördelarna med kreditkort, något som tidigare varit omöjligt.
I USA uppges fyra procent av befolkningen ha ett dåligt kreditbetyg, enligt FDIC, samtidigt som 25 procent av hushållen antingen är helt utanför systemet och saknar bank (”unbanked”) eller har tillgång till färre banktjänster (”underbanked”). Med denna satsning kan Amazon nu fånga upp en stor målgrupp som annars fallit utanför Amazons lojalitetsgrupp. Även i Mexico ger Amazon konsumenter utan bankkonto en möjlighet att söka till deras kreditprogram.
Det är en målgrupp som flera banker och kreditinstitut önskar kunna fånga upp och om Amazon med denna satsning lyckas vända målgruppens negativa kreditvärde och göra dem redo för att äga ett kreditkort, kommer de att ha tillgång till ett nytt marknadssegment med en stor mängd potentiella köpare.
Även fast Sverige inte har en lika stor grupp av konsumenter med dålig kreditbetyg så är Amazon på intåg och det dröjer nog inte länge innan vi även kan ta del av deras kreditkortserbjudande. Dock finns det i dagsläget ingen information när kortet kommer till Sverige. Vi uppdaterar så fort mer information finns tillgänglig!
Lozan Hamid är en begåvad ekonomistudent med en lovande framtid inom kreditbranschen. Med en stark grund i finans, privatekonomi och rådgivning samt en imponerande analytisk förmåga kommer Lozan att fortsätta vara en viktig resurs för Kortio och dess läsare genom att bidra till att hålla innehållet uppdaterat och relevant.