Pleo är ett företagskort som låter hela företaget använda kortet när de betalar och samtidigt tjäna in cashback på alla köp. Via Pleos app kan företaget även hantera utlägg, milersättning och traktamenten, vilket underlättar administration för företaget. Det går också bra att ansluta ett bokföringsprogram till kortet. Vi kommer nu ta den djupare titt på allt du får via Pleos företagskort.
Det finns ett flertal produkter och tjänster som du får tillgång till via Pleos företagskort, så vi hoppar direkt in på det viktigaste.
Pleos medarbetarkort kan delas ut till medarbetare på företaget, så att de kan betala med Pleo. De första tre medarbetarkorten ingår, och om du behöver fler kan du enkelt beställa nya, samt få virtuella kort som kan börja användas direkt. Kortet utfärdas av Pleo själva, med licens från Mastercard och är certifierat av PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
Givetvis går det även att justera gränser för hur mycket pengar en användare kan spendera, vilket innebär att företaget har full kontroll över sina utgifter.
I Pleos app får företaget tillgång till utgiftshantering. Istället för att varje person ska behöva samla kvitton som sen måste gås igenom mot slutet av månaden får alla i teamet en notis varje gång ett köp görs där ni uppmanas att fota kvittot i appen. Ni får även detaljerade rapporter där ni kan följa era utgifter. Pleo kan synkas med ett flertal bokföringsprogram, inklusive Quickbooks, Sage, Zero och TravelPerk.
I Pleos app kan ni hålla koll på dagliga utgifter, utgifter i samband med tjänsteresor, milersättning och prenumeration på en och samma plats.
I Pleos app får ni en tydlig översikt över vem som har betalat för vad, och vilka utgifter som ska återbetalas. Pleo har också flera alternativ hur återbetalningen ska gå till. Du kan välja att betala till den anställdes bankkonto, via lönen, direkt till ett privat kredit- eller betalkort eller i form av kontanter. Att utlägg kan hanteras på ett effektivt sätt är både positivt för företaget och den anställde – det sparar tid och ni kan vara säkra på att det sker på ett korrekt sätt.
Pleo erbjuder en tjänst som heter Fetch. Via denna tjänst kan ni enkelt hämta kvitton från er mail (Gmail, Outlook, Microsoft 365), så att de kan bokföras. Fetch aktiveras i appen.
Pleo erbjuder tre olika abonnemang; Starter, Essential och Advanced. Vi kommer nu gå in i detalj på varje abonnemang.
Starter är kostnadsfritt för upp till tre användare. Ni får Pleo-kort för upp till tre medarbetare och tillgång till Pleos app, där ni kan spåra utgifter, hämta kvitton från mailen och integrera Pleo med ert bokföringssystem. Observera att varken cashback, återbetalningar eller utläggshantering ingår i Starter. Uttag via bankomat kostar 60 kr/uttag i Starter men är kostnadsfritt i Essential och Advanced.
Essential är Pleos första betalabonnemang. Det kostar 480 kr per månad för tre användare, och varje extra användare som läggs till adderar 135 kr per månad. I detta abonnemang får du tillgång till de produkter och tjänster som vi gick igenom ovan, inklusive utläggshantering, återbetalningar (avgift på 0,9%, max 10 kr/ersättning) och företagsprenumerationer. Ni får även en cashback på 0,5% på alla köp. Detta är helt enkelt Pleos standardabonnemang som passar de allra flesta företagen, och du kan använda abonnemanget för två olika bolag.
I Advanced ingår avancerade funktioner, exempelvis i form av tillgång till Open API, speciella leverantörskort och en personlig kontakt på Pleo. Abonnemanget kan användas på ett obegränsat antal bolag och ger tillgång till en hög övertrassering på 2 500 000 kr. Cashbacken ökar även till 1% på alla köp. När det kommer till budgeteringen ingår det dessutom ett system med taggar som inte ingår i de andra abonnemangen. Advanced kostar 1 080 kr i månaden utan extra kostnad för de första tre användarna och 180 kr extra per användare efter det.
Pleo tar säkerhet på allvar och företagets pengar skyddas av J.P. Morgan och Danske Bank. De använder betaltjänstdirektivet PSD2 som ett extra säkerhetslager, både för betalningar och när användare ska autentisera sig. De har certifikat från PCI DSS, vilket skyddar kortinnehavares uppgifter. Dessutom är de en av utgiftslösningar som har en egen licensierad enhet för att bekämpa bedrägerier och se till så att alla lagar och regler efterlevs.
Pleo företagskort är ett utmärkt kort för både små och stora företag. I och med att de erbjuder en kostnadsfri lösning för upp till tre användare kan det vara ett bra kort för små företag, och deras betalabonnemang går att testa gratis.
Detta är ett företagskort som ger dig det mesta du behöver när det kommer till företagets utgiftshantering, med allt från bokföringsintegration till hantering av utlägg och återbetalningar. Den främsta nackdelen med Pleo är att de inte erbjuder kredit, men det går att övertrassera kortet med 250 000 kr i Essential och upp till 2 500 000 kr i Advanced.