Swedbank har tagit bort möjligheten för privatpersoner att genomföra internationella överföringar via internetbanken och deras app. Kunder hänvisas till telefonbanken. 

Tidigare har det varit möjligt att genomföra internationella betalningar och överföringar via Swedbanks hemsida eller via dess app. På detta sätt har överföringar exempelvis kunnat ske till IBAN-nummer, vilket är ett internationellt bankkonto som effektiviserar utlandsbetalningar. 

Denna möjlighet är nu borttagen och på Swedbanks hemsida anges att kunderna rekommenderas att kontakta dem ”genom att ringa eller besöka ett kontor”. Förväntas enbart enstaka överföringar ske kan de ”hjälpa dig direkt i samtalet”. 

Någon direkt orsak till denna förändring anges inte på Swedbanks sida om utlandsbetalningar. Däremot presenteras lösningen, som innebär kontakt med banken, som ett bra alternativ då banken kan ”föreslå den mest fördelaktiga betalningstypen för dig”. 

Bedrägeriskydd

När en av medarbetarna på Kortio kontaktade Swedbank gavs däremot en annan bild av situationen och orsak till att egna överföringar inte längre kan genomföras via bankens olika tjänster. Förklaringen som gavs var att det ökade antalet bedrägerierna i samhället har gjort att banken blivit tvungen att agera. Detta genom en säkerhetsåtgärd som innebär att kundtjänst måste kontaktas vid dessa överföringar. 

Wise rekommenderas

Kötiden för att komma fram till Swedbank var vid detta tillfälle över 20 minuter vilket även kundtjänst beklagade. På frågan om det fanns någon enklare väg gavs svaret att exempelvis Wise eventuellt kunde vara en lösning. 

I detta fall valde vår medarbetare att överföra pengarna till sitt Revolut Standard konto och därifrån genomföra den internationella betalningen på 500 kronor till Norge. Dagen efter var pengarna framme.

Elin Persson

Elin Persson är innehållsansvarig på Kortio och har en bakgrund inom marknadsföring. Som en viktig del av redaktionsteamet ser hon till att innehållet är både relevant och lätt att förstå, och hon är alltid redo att hjälpa till när det dyker upp frågor eller funderingar kring ekonomi och kreditkort.

Publicerad: 2025-09-01