Under första kvartalet 2025 lanseras ett samarbete mellan SAS och Scandic under namnet ”Friends with Benefits”. Ett samarbete som bland annat innebär statusmatchning mellan Scandic Friends och EuroBonus samt att bonuspoäng sömlöst kommer att kunna växlas mellan bonusprogrammen.

Scandic Friends och SAS EuroBonus har tillsammans cirka 11 miljoner medlemmar. Det är dessa som påverkas positivt av det nya samarbetet mellan Scandic och SAS som kommer att lanseras i början av 2025. 

I ett första skede kommer statusmatchning och poängväxling införas. Ytterligare förmåner kommer att lanseras under 2025 men vad dessa innebär, och exakt när de lanseras, är ännu inte officiellt. 

Statusmatchning och poängväxling

Med statusmatchning menas att en person som exempelvis är på statusnivån Guld hos SAS EuroBonus automatiskt kommer uppgraderas till liknande statusnivå inom Scandic Friends. En förmån som därmed innebär att de som ofta flyger med SAS även får tillgång till extra förmåner hos Scandic – och vice versa. 

Poängväxling innebär att medlemmar enkelt kan växla poäng mellan Scandic Friends och EuroBonus. På detta sätt kan exempelvis nätter på Scandic ge poäng som växlas till bonusresor hos SAS. 

Skillnad mot Spenn

Samarbetet mellan SAS och Scandic kommer bara några månader efter att flygbolaget Norwegian och hotellkedjan Strawberry offentliggjort hur deras gemensamma lojalitetsprogram, Spenn, kommer att fungera. Ett bonusprogram som kan användas från och med 19 november och där medlemmarna samlar poäng, Spenn. Dessa kan sedan användas som betalningsmedel hos Norwegian eller Strawberry. 

Friends with Benefits skiljer sig mot Spenn på flera punkter. Ett exempel är att samarbetet mellan SAS och Scandic inte innebär att en gemensam lojalitetsvaluta samlas. Det kommer däremot att gå att växla poängen mellan bolagens lojalitetsprogram. Dessutom införs statusmatchning mellan Scandic Friends och EuroBonus. 

Poängen som tjänas in, inom Scandic Friends eller EuroBonus, kan användas för bonusresor eller bonusnätter förutsatt att dessa finns tillgängliga. Värdet per poäng kan därmed bli högre men risken finns att hotellrum eller flygbiljett inte finns tillgänglig exakt när resenärerna önskar.

Kritik mot namnval

Namnvalet, Friends with Benefits, har fått en hel del kommentarer. Bland annat säger Claes de Faire, tidigare chefredaktör på Resume, till EFN att det är ett ”märkligt” val

  • Det är ett märkligt namn och det är konstigt att ingen varumärkesansvarig på ett familjehotell eller Skandinaviens största flygbolag inte förstår den populärkulturella betydelsen. 

Han påpekar däremot att namnvalet kan vara medvetet utifrån målet att få uppmärksamhet till det nya samarbetet. Alexandra Lindgren Kaoukij, presschef på SAS, säger till EFN att de inte är ovetande om hur namnet kan tolkas men att det är ”ett namn som trots allt avspeglar tätt samarbete och fördelar”.