Att sälja bonuspoäng till kreditkortsföretag är extremt lönsamt för flygbolagen. För flera flygbolag är det helt avgörande för att få ett positivt årsresultat.
Hade Delta Air Lines enbart sålt flygbiljetter hade de nått ett minusresultat för 2024. Men de har även andra intäkter och en av de största posterna är försäljning av bonuspoäng. Tack vare dessa försäljningar fick de ett positivt resultat. Det visar en granskning som tidningen The Economist genomfört av flygbolagets rapport.
Delta Air Lines är inte heller ensamma om att förlita sig på stora intäkter från bonusprogrammen och samarbeten med bland annat kreditkortsföretag. Undersökningen visar att även andra stora amerikanska flygbolag skulle ha fått ett minusresultat om det inte vore för försäljningen av bonuspoäng. Bland de som nämns finns bland annat American Airlines och United Airlines.
Poängförsäljningen sker primärt tack vare bonusprogram som finns på så kallade resekreditkort. Kort med flera resefördelar och förmånliga bonusprogram. Ett exempel är American Express som ger sina användare Amexpoäng för varje kortköp som sker. Dessa poäng kan sedan exempelvis växlas till bonuspoäng inom EuroBonus, Avios och SkyMiles.
Vid den växlingen behöver American Express köpa poängen från flygbolagen. Köp som över ett år blir riktigt stora summor. SvD rapporterar om att Amex betalade Delta Air Lines 2,1 miljarder dollar under det andra kvartalet 2025. Andra utbetalningar som nämns av tidningen är att City Group betalade 1,4 miljarder till American Airlines och att JP Morgan betalade 800 miljoner USD till United Airlines.