Nästa sommar förväntas offlinebetalningar kunna ske vid störningar i betalningsnätverken. I ett pressmeddelande från Riksbanken anges hur den tekniska lösningen kommer att fungera.
En av Riksbankens slutsatser i Betalningsrapport 2025 är att möjligheten att kunna genomföra betalningar offline behöver förbättras avsevärt. Detta för att stärka den svenska beredskapen vid kriser.
På hemsidan angavs att målet var att ”kortbetalningar senast vid halvårsskiftet 2026 ska kunna genomföras offline vid köp av livsnödvändiga varor och vid störningar som pågår upp till sju dagar”.
I början av oktober togs ett viktigt steg i denna riktning då Riksbanken och representanter från betalningsmarknaden kom överens om hur målet ska kunna uppnås.
Den tekniska lösningen innebär att bankkort ska kunna användas för betalning även vid tillfällen då det är störningar i betalningsnätverken. Detta via en ny funktion som implementeras i kortens chip. Däremot finns en begränsning som innebär att köp enbart kommer att kunna ske av ”livsnödvändiga varor som mat, mediciner och drivmedel”.
Kontaktlösa betalningsalternativ kommer inte få denna funktion då den enbart nås med fysiska kort, med chip, och där betalningen verifieras med PIN-kod. När det nya betalningsalternativet har implementerats är det alltså viktigt att ha minst ett fysisk bank- eller kreditkort i hemmet och inte enbart förlita sig på mobila betalningsalternativ.
Varje kort kommer att kunna användas för transaktioner offline upp till en ackumulerad summa. Det är därmed en funktion i chipen som summerar inköpen och därmed begränsar hur stor summa som kan spenderas.
När sedan butikerna återigen är uppkopplade kommer summan att debiteras kortkontot eller krediten på ett kreditkort. I praktiken får samtliga kort en ”inbyggd kredit” som kan utnyttjas i krissituationer. Dessa betalningar kommer däremot inte vara möjliga att välja frivilligt utan sker automatiskt i det fall som betalningsterminalens uppkopplingen är bruten.