På alla kreditkortsfakturor finns ett belopp som är ”lägst att betala”. Fakturan kan alltså betalas med valfritt belopp men inte under vad som anges vara lägsta nivån. Betalas enbart en del av den totala skulden skjuts resterande summa upp till kommande fakturabetalning.
I kreditkortets avtalsvillkor framkommer hur ”lägst att betala” beräknas. Generellt är det följande faktorer som är avgörande.
Ett kreditkort kan exempelvis ha följande villkor:
Krediten ska återbetalas med 3% av utnyttjat kreditbelopp per månad, men som minst 150 kronor.
Med dessa villkor blir beloppet som lägst måste betalas per månad följande utifrån totalt utnyttjat kreditbelopp.
Utnyttjad kredit | Lägst att betala |
500 kr | 150 kr |
1 000 kr | 150 kr |
4 000 kr | 150 kr |
6 000 kr | 180 kr |
Det finns ett fåtal tillfällen då ”lägst att betala” inte behöver betalas på kreditkortsfakturan.
Med flera kreditkort kan tjänsten ”Betalningsfri månad” utnyttjas en eller ett par gånger per kalenderår. Tjänsten aktiveras i appen, inloggad på kortets hemsida eller via kontakt med kundtjänst. Valda månader behöver inget alls betalas på fakturan. Det innebär därmed att hela beloppet skjuts upp till nästa månad.
Personer som har svårt att hantera höga kreditkortsskulder kan kontakta kortföretagen och eventuellt få en individuellt anpassad avbetalningsplan. En plan som exempelvis anger att återbetalning kan ”frysas” i några månader. Under dessa månader blir därmed ”lägst att betala” på 0 kronor.