Med white label-lösning från Wallester kan företag lansera egna kortprogram på 4 - 8 veckor. Men vad är white label och hur fungerar det?

White label innebär att en produkt, eller tjänst, produceras av ett företag men säljs under ett annat företagsnamn. Det används inom en ett flertal olika branscher så som finans, kosmetika och sällanköpsvaror. 

Ett företag kan exempelvis producera en hudkräm och sälja den till ett annat företag som marknadsför den under eget varumärke. Samma hudkräm kan även säljas till flera företag och därmed finnas tillgänglig på marknaden under flera olika varumärken. 

Två av fördelarna med white label är flexibiliteten och att företag snabbt kan lansera nya produkter utan att själv behöva lägga tid och finansiering på utveckling. 

Kort och Wallester

Även inom bank- och kreditkort används olika lösningar inom white label. Ett exempel är att Wallester erbjuder denna lösning, via Wallester Business, till de företagskunder som vill lansera ett eget varumärkesprofilerat Visa-kortsprogram.  

Via den kundportal som Wallester har kan företag, som vill ha egna Visa-kort, utfärda både fysiska och virtuella kort som är profilerade mot företagets verksamhet. I detta fall är det Wallester som är ”producent” av produkt/tjänst medan företaget lanserar kortet under sitt eget varumärke/företagsnamn. 

Med denna lösning kan företag lansera kort på ungefär 4 – 8 veckor. Exakt hur lång tid det tar beror däremot på ”företagstyp, bransch och hur komplex integrationen är”, enligt Wallesters hemsida. Oavsett är processen betydligt enklare och snabbare än om en kortutgivare ska kontaktas och ett unikt kortprogram skapas för företaget.