Den fjärde mars är sista dagen som Everydaycard kan användas. De om har detta kreditkort har fått ett ersättningskort, re:member Mastercard, som kan användas från och med dagen efter.

I slutet av 2024 offentliggjorde Nordea Finance att varumärket Everydaycard skulle överlåtas till Entercard. En överlåtelse som innebär att Entercard tar över samtliga kunder och all kredithantering. Däremot läggs Everydaycard ned och ersätts istället med re:member Mastercard. Kortinnehavare har, under februari, fått det nya kortet i brevlådan. 

Fram till fjärde mars kan Everydaycard användas som vanligt. Kortbyte sker sedan varpå re:member Mastercard kan användas från och med femte mars. 

Kräver kundkännedom

För att ersättningskortet ska kunna användas krävs att kortinnehavaren svarat på frågor om kundkännedom. Det kan ske genom inloggning till Mina Sidor. Besvaras inte dessa frågor kommer ersättningskortet inte att fungera vid kortbytet.

Dubbla fakturor under mars

På grund av byte av kortutgivare kommer de som tidigare haft Everydaycard få två fakturor under mars. Den ena är från tidigare kortutgivaren Nordea Finance och den andra från nya kortutgivaren Entercard. 

Eftersom Entercard tar över alla skulder, samt kredithantering, kommer fakturan från Nordea Finance vara på 0 kronor och behöver därmed inte betalas. Fakturan ska därmed snarare ses som en bekräftelse på att skulden har upphört till dem och att den framöver ska betalas till Entercard. De som däremot inte använt kreditkortet under den senaste fakturaperioden, samt inte har skuld kvar sedan tidigare, får ingen faktura alls. 

Kräver ny registrering av E-faktura

Entercards första faktura skickas ut som en pappersfaktura men utan att någon extraavgift tas ut för detta. De som vill undvika framtida fakturaavgifter behöver däremot registrera att de vill ha kommande fakturor som E-faktura. Det sker inloggad på en internetbank genom att ”re:member Mastercard” läggs till som E-fakturamottagare. En registrering som däremot inte kan ske förrän växlingen till det nya kortet är klart och det nya därmed kan börja användas, dvs. femte mars. 

Prenumerationer, reklamationer och återköp

Eftersom det nya kortet har annat kortnummer behöver ändringar ske i samtliga abonnemangs- och prenumerationstjänster där kortbetalning valts. En väg att se vilka tjänster som kortet är kopplat till är att gå igenom den transaktionslista som medföljer varje månadsfaktura. 

Önskas ett köp reklameras, som genomförts med Everydaycard, behöver Nordea Finance kontaktas. Detta utifrån att de är ansvariga för all kredithantering som skett fram till fjärde mars. Sker däremot en retur, och återbetalning genomförs av betalat belopp, behöver inget göras. Även om butiken återbetalar till ett Everydaycard kommer pengarna att komma in på kortkontot som nu är kopplat till re:member Mastercard. Vid dessa tillfällen kommer Nordea Finance att skicka en faktura som påvisar utförd retur och vilket belopp som debiterats till kontot hos re:member.

Stora skillnader i kortförmåner

Det är inte bara kortutgivare och kort som ändras utan även vilka förmåner som kortinnehavaren får tillgång till. Everydaycard hade exempelvis 0,5 – 1% bonus på samtliga kortinköp samt ett flertal försäkringar. Re:member Mastercard har istället exakt samma förmåner som re:member flex, vilket innebär cashback i över 300 butikskedjor online.

Önskas inte det nya kortet kan Nordea Finance kontaktas (08 – 402 57 54) förutsatt att uppsägning sker senast fjärde mars. Uppsägning som önskas ske därefter genomförs via kontakt med kundservice hos re:member (0771 – 15 00 15 ) alternativt med ett meddelande via Mina Sidor.